رضا جمشیدی روز دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی تربت حیدریه که با حضور استاندار خراسان رضوی تشکیل شد افزود: تعداد بیکاران این شهرستان بر اساس سرشماری سال 1395 هفت هزار و 947 نفر است که در نقاط شهری تربت حیدریه 2.1 دهم درصد و در نقاط روستایی آن شش دهم درصد کمتر از میانگین استانی است.
وی ادامه داد: حدود 26 درصد جمعیت شاغل تربت حیدریه در بخش کشاورزی، 22 درصد در بخش صنعت و ساختمان و 51 درصد در بخش خدمات فعالیت دارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی همچنین رشد امسال اعتبارات تربت حیدریه را قابل توجه توصیف و بیان کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم اعتبارات استان در این بازه زمانی تغییر نکرده است.
جمشیدی گفت: اعتبارات امسال این شهرستان به 630 میلیارد ریال رسید و تخصیص اعتبارات تا این لحظه 360 میلیارد ریال یعنی حدود 57 درصد بوده است.
وی افزود: در سفر دور دوم رییس جمهوری به استان خراسان رضوی در سال کنونی نیز هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های شهرستان تربت حیدریه اختصاص یافت که البته با توجه به محدودیت منابع دولتی مجبوریم اجرای برخی از طرحها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بر این اساس از مجموع طرحهای عمرانی استان، هفت طرح مربوط به تربت حیدریه است که باید به بخش خصوصی واگذار شود و فراخوان این واگذاری نیز صادر شده است تا در صورت آمادگی، مالکیت یا مدیریت پروژه را عهده دار شوند.

* ابتکار تفاهنامه مثلت اقتصادی سرآغاز نهضت سازندگی است
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که ابتکار امضای تفاهمنامه مثلث توسعه اقتصادی استان توسط استاندار از این حیث که همه دستگاههای اجرایی پای کار هستند بسیار خوب و سرآغاز نهضت سازندگی در خراسان رضوی است.
سعید باستانی افزود: معدن سنگ آهن سنگان بزرگترین معدن منطقه با ذخیره 1.2 دهم میلیارد تن است که به سنگان افغانستان متصل است که حداقل سه برابر معدن ما ذخیره آهن دارد اما با این ظرفیت عظیم چیزی عاید استان نمی شود و باید برای رفع این مشکل فکر اساسی شود همچنان که سهم شهرستانها از توسعه و پالایش گاز هم باید در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به حضور سالانه 30 میلیون زائر در مشهد ادامه داد: هشت میلیون از این زائران از جنوب خراسان رضوی و تربت حیدریه تردد می کنند اما چرخش مالی بازار سوغات در مشهد و شهرهای پیرامونی در سال تنها هزار و 200 میلیارد ریال است و بیشتر کالاهای وارداتی از به عنوان سوغات مشهد و شهرهای اطراف خرید و فروش می شود و این در حالی است که ما قابلیت تولید و اشتغال را در استان داریم.
وی مرز مشترک خراسان رضوی با افغانستان را از دیگر ظرفیت های موجود در خراستنا رضوی اعلام کرد و افزود: باید از نظر مبادلات تجاری از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده کرد تا شاهد ایجاد اشتغال پایدار و توسعته در منطقه باشیم.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در استان خراسان رضوی زمینه گردشگری با زیرشاخه های درمانی، طبیعت گردی، مذهبی و حوزه‌های مختلف وجود دارد اما متاسفانه حوزه اقتصاد ما به این بخش زیاد توجه نکرده است.
باستانی با اشاره به سهم تربت حیدریه از اشتغال استان افزود: در ابتدای انقلاب سهم اشتغال تربت حیدریه در حوزه صنعت نیم درصد، در بخش خدمات نزدیک به 52 درصد و بقیه در بخش کشاورزی بوده است اما اکنون بعد از 40 سال سهم تربت حیدریه در اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت به هشت درصد و در بخش اصناف به 42 درصد رسیده است.
او ادامه داد: باید این نگاه توسعه محور را با توجه بیشتر به بخش کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری توسعه داد تا اشتغالزایی بیشتری ایجاد شود.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی ما از سرمایه گذاری بیش از 60 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی ظرف دو سال در تربت حیدریه محقق شده است و تا سال 1401 نزدیک به هفت هزار شغل جدید در این شهرستان به وجود خواهد آمد.

*مرکز خدمات توسعه و جذب سرمایه در تربت حیدریه راه اندازی می شود
فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: همزمان با ارایه طرح 'مثلث توسعه اقتصادی' از سوی استاندار، گفتمان عمومی غالب در این شهر حول همین محور می چرخد و در همین راستا خرداد ما سال آینده مرکز خدمات توسعه و جذب سرمایه گذاری در شهرستان تربت حیدریه راه اندازی می شود.
علی رستمی افزود: در طول ایام تعطیلات نوروز سال 98 که جمعیت هزار نفری تربتیهای مقیم تهران، قم و مشهد به این منطقه سفر می کنند این مدل را برای آنها نیز تبیین خواهیم کرد. وی با بیان اینکه تربت حیدریه رتبه نخست ایران و جهان را در سه حوزه مهم اشتغال یعنی زعفران، ابریشم و دام به خود اختصاص داده است افزود: این شهرستان یکی از سه بارانداز مهم دام کشور در کنار قم و ایلام را در اختیار دارد و پژوهشکده و بازار بورس زعفران تنها اختصاص به تربت حیدریه دارد.
او وجود 700 حلقه چاه کشاورزی با حدود 50 هزار هکتار سطح زیر کشت، 12 هزار تن تولید محصولات دامی، جاده دوبانده، راه آهن، شهرکهای صنعتی و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب را از مزیتهای اقتصادی خاص شهرستان تربت حیدریه عنوان کرد.

*ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی فقر است
رئیس دادگستری تربت حیدریه نیز گفت: اسلام فقر فردی و فقر اجتماعی را مخل جامعه می‌ داند و ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی که امروز گریبان جامعه را گرفته فقر اقتصادی است.
محمد ابراهیم زاده چناری با بیان اینکه بهترین وسیله نجات بخش جامعه، کار و فعالیتهای اقتصادی است افزود: تربت حیدریه یک شهر کشاورزی است که اقتصاد چندان در این شهر پا نگرفته و بسیاری از کارخانه ها بنا به دلایل مختلف تعطیل شده اند و پرونده ورشکستگی آنها در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالیهای اخیر، ما باید به سمت صنعت حرکت کنیم و بر این اساس از سال 1395 کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری 95 در دستگاه قضایی تربت حیدریه تشکیل شد و تاکنون افزون بر 40 جلسه برگزار و از بیش از 20 کارآفرین حمایت کرده است.
او گفت: از دیدگاه جرم شناسی، به ازای یک درصد ایجاد اشتغال، انواع جرایم چهار و نیم درصد کاهش می یابد که باید به این مهم توجه کافی شود.

*حرکت اقتصادی باید جهادی باشد
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی امام جمعه تربت حیدریه نیز با بیان این که حرکت اقتصادی باید جهادی باشد گفت: از مدل اقتصادی استاندار خراسان رضوی حمایت و اعلام می‌کنیم در کنار شما هستیم و لازم است همه در قالب یک جهاد اقتصادی به سمت رشد اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
1922/7079/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.