سید هاشم نقیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محصولات گیاهان دارویی این استان به کشورهایی از جمله فرانسه، آلمان، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، آمریکا، سوئد، دانمارک، ایتالیا، لهستان، نیوزیلند، چک، چین، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، صربستان، هند، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و امارات صادر می شود.
وی اظهار داشت: بازار گیاهان دارویی خراسان رضوی در کشورهای خارجی بسیار خوب و مورد قبول است و هم اکنون در این زمینه تمرکز بر روی تقویت فرآوری بهداشتی گیاهان دارویی است که بسیار مورد توجه کشورهای اروپایی است.
وی گفت: در سال زراعی گذشته 19 هزار و 500 هکتار از مزارع استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی غیر از زعفران بود که از این سطح 13 هزار و 810 تن محصول خشک برداشت شد.
نقیبی افزود: در سال زراعی جاری نیز 2500 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت داروهای گیاهی است که برداشت آنها سال آینده انجام می شود.
وی اظهار داشت: زیره با 11 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت و برداشت بیش از 6 هزار تن بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان را دارد.
وی گفت: زیره، تخم شربتی، ریواس و سماق به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید را در استان دارد.
مدیرباغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: به ازای هر نیم هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی، یک شغل دائم ایجاد می شود و در صورتی که در حوزه تولید و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی سرمایه گذاری شود نیز شاهد ایجاد مشاغل چند برابر تعداد فعلی خواهیم بود.
دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی و 363 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی وجود دارد.
حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است و سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می رود.
بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.