محمد درویش شنبه شب در همایش نقش بانوان در گذر از تغییر اقلیم که در محل سالن همایشهای دانشگاه پیام نور کاشمر برگزار شد افزود: متاسفانه بسیاری در جهان نسبت به موضوع خطرات تغییرات اقلیمی از منظر جنسیتی توجه خاصی ندارند.
او ادامه داد: نه تنها باید با این خطر به درستی و خردمندانه برخورد کرد بلکه باید بتوان کیفیت زندگی بهتری را برای مناطق مختلف فراهم آورد چون نه تنها هیچ دلیلی وجود ندارد که در برابر این خطر نتوانیم به درستی مقاومت کنیم بلکه تداوم فعالیتها منجر به تغییر رفتار سازنده و پیش برنده می‌شود.
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت: زنان در زندگی، فشارها، سختیها و دشواریهایی دارند اما همچنان در جامعه از تنگناهای بیشتری هم رنج می‌برند و دچار تبعیضهای جنسیتی فاحشی هستند.
درویش افزود: تبعیضهای جنسیتی به همراه برخی ویژگیهای بدنی که در زنان وجود دارد موجب شده آنها تا نسبت به دشواریهای اقلیمی، حوادث طبیعی و بلایایی که رخ می دهد آسیب پذیرتر باشند.
وی با بیان این که هم اکنون شاهد افزایش بزهکاریها در بسیاری از مناطق به خاطر تغییر اقلیم هستیم ادامه داد: اخیرأ بخش توسعه سازمان ملل ملل متحد گزارشی از ابعاد خطر تغییرات اقلیمی برروی کیفیت زندگی زنان و آسیب پذیری آنها منتشر کرده است که براساس آن میزان آسیب‌پذیری زنان از فرآیند گرم شدن زمین، توفانهای مهیبی که اتفاق می‌افتد و فعل و انفعالاتی که منجر به تغییر حاصلخیزی خاک شده 80 درصد بیشتر از مردان بوده است.
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت: براساس تحقیقی هم که همین اواخر در استان بوشهر و جنوب فارس انجام شده است همزمان با تشدید خشکسالیها، فرآیند گرم شدن زمین، ناپدید شدن تالابها، افت سطح آب زیرزمینی با پدیده‌ای به نام تشدید خشونت علیه زنان هم روبه رو هستیم.
درویش افزود: طی یک دهه اخیر گزارشهای متعددی از استانهای جنوبی کشور منتشر می‌شود که نشان می‌دهد همزمان با تشدید خشکی در مناطق جنوبی کشور میزان خشونت علیه زنان و طلاق در حال افزایش است.
وی ادامه داد:هرچند تاکنون از این منظر به محیط زیست توجه نشده است اما اگر بخواهیم در خصوص شادی و کیفیت زندگی صحبت کنیم فقط وضعیت درآمد نمی‌تواند معیاری درست و کافی برای شادی باشد بلکه در کنار آنها مولفه‌های دیگری وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود به شدت ضربه خواهیم دید.
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت: تغییرات اقلیمی با هیچ کسی شوخی ندارد و اگر بخواهیم مقاومت و لجبازی کنیم بدون شک سیلی سخت‌تری را خواهیم خورد.
درویش افزود: همه ما در هر جایی که زندگی می‌کنیم باید بدانیم که بی هیچ تردیدی همه مسافران یک قایق هستیم که اگر برای مرمت این قایق آسیب دیده تلاش نکنیم همه غرق خواهیم شد.
کاشمر در 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
1922/7497
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.