دکتر علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در همایش معاونان بهداشتی دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: دیابت و فشارخون از عوامل اصلی مرگ و میر شناخته شده اند و اگرچه اقدامات خوبی برای کنترل این بیماریها در کشور انجام شده است اما راضی کننده نیست.
وی ادامه داد: برای مقابله با بیماریهای یاد شده علاوه بر اقدامات همیشگی باید برنامه ویژه ای اجرا شود که در همین راستا استقرار نظام مراقبت بیماریهای غیر واگیردار از اولویتهای مورد تاکید در سال آینده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماریابی سل و ویروس اچ.آی.وی، برنامه ریشه کنی فلج اطفال و ریشه کنی بیماری مالاریا طی دو سال از برنامه ها و اولویتهای دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال آینده است.
رئیسی گفت: آمادگی حوزه بهداشت برای عملیاتی شدن کامل نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت و نیز اجرای پیاده سازی اسناد بالا دستی مورد تاکید مقام معظم رهبری از دیگر اولویتهای وزارت بهداشت در سال پیش رو است.
وی ادامه داد: وی بازنگری و اصلاح ساختار شبکه های بهداشت، ارتقای یکپارچه سامانه های پرونده الکترونیک سلامت سیب، ناب و سینا، پیشگیری و کنترل دخانیات، سنجش آفات و سموم در هشت محصول، پیشگیری و کنترل مسمومیتهای الکلی، گسترش خدمات سلامت روانی و اجتماعی، توانمندسازی و راه اندازی تیمهای کاهش آسیب اعتیاد، ارتقاء سلامت سالمندان، کاهش مرگ ومیر نوزادان، رشد و تکامل کودکان و پیشگیری از چاقی به ویژه در کودکان را از دیگر برنامه های سال حوزه ماموریت خود عنوان کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در قالب یکپارچه سازی سامانه های بهداشتی همپوشانی دو میلیون و 560 هزار دفترچه بیمه در سطح کشور از بین رفته است.
رئیسی با اشاره به لزوم برنامه های بهبود تغذیه در سطح کشور گفت: غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D با توجه به کمبود این ویتامین در بین افراد جامعه، از اولویتها و برنامه های وزارت بهداشت است که این غنی سازی در مواد غذایی شامل روغن، شیر و نان انجام می شود.
وی افزود: ارائه بسته های خدمات سلامت مانند مراقبت از بارداران و نوزادان و خدمات ایمن سازی و واکسیناسیون با توجه به تغییرات جمعیتی در بین ساکنان شهرها و روستاها، افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی طی 40 سال گذشته نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
او ادامه داد: روزانه 650 هزار نفردر سراسر کشور خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می کنند که اگر ارائه یک خدمت اضافی در این زمینه حذف شود نقش مهمی در مدیریت هزینه ها و ارتقاء خدمات رسانی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این همایش طی سخنانی با اشاره به مشکلات دانشگاههای علوم پزشکی گفت: هم اکنون تامین منابع مالی و نیروی انسانی از مهمترین چالشهای دانشگاههای علوم پزشکی در سطح کشور است.
دکتر محمد رضا دارابی اظهار امیدواری کرد که در سال 1398 با برنامه ریزیهای منسجم و توجه مسئولان کشوری این مشکلات برطرف شود.
همایش معاونان بهداشتی دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.
1922/3027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.