فرشاد مومنی سه شنبه شب در نشست فعالان اقتصادی در مشهد افزود: کانون اصلی عدم توسعه اقتصادی، ظرفیتهای ناکافی اندیشه ای در نظام تصمیم گیری کشور است.
وی اظهار داشت: بنگاه های اقتصادی در بستر اقتصادی مناسب می توانند دوام داشته باشند، بهبود فضای کسب و کار مهم است و اگر بستر، آلوده ساز و ورشکستگی آور باشد، سیستم ساخته نمی شود.
این پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: مطالعاتی در سطح ملی در زمینه عوامل بحران زای اقتصادی در سازمان های بزرگ و بخشهای اقتصادی انجام شده که در توزیع علمی بحرانهایی که این بنگاه ها با آن روبرو هستند، نقش و وزن عناصر بیرونی سازمان چندین برابر بیشتر از عناصر درونی سازمان است.
مومنی افزود: صدای علم در ایران صدای قدرتمندی نیست و زور آن به صدای رانت نمی رسد لذا باید با اندیشه های غیرمولد و رانتی که ریشه های عمیق در کشور دارند از طریق استدلال های اغنایی رقابت کنیم.
وی اظهار داشت: هیچ کشوری از طریق فعالیتهای غیرمولد نمی تواند بقا و پیشرفت داشته باشد.
وی گفت: در شرایط فعلی کشور گروه های غیرمولد به طرز خارق العاده ای سازمان یافته هستند ولی تولید کنندگان بنیه سازمان یافته ندارند.
مومنی خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات کشور صرفه جویی دولت در بخش امور حاکمیتی است و در ربع قرن گذشته دولت وقتی می خواسته صرفه جویی کند، امور حاکمیتی را برمی گزید که تهدید برای توسعه اقتصادی کشور است.
این اقتصاددان گفت: اگر مدارس و دانشگاه ها نیروی متخصص تربیت کنند، صنعت نیز رشد می کند.
وی افزود: اینک در شرایطی قرار داریم که برخی سهل انگاری های اندیشه ای ثبات و امنیت کشور را به مخاطره می اندازد و برای برون رفت از این معضل باید نظام اندیشه ای بالغ و سازمان یافته ایجاد شود.
در این نشست نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز معرفی شدند.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.