سید محمدرضا فاضل هاشمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کتابها همراه با شرح و ترجمه و حاشیه بر آثار وی می باشد که بیشتر آنها در زمان حیات خواجه نصیرالدین طوسی کتابت شده است.
وی اظهار داشت: یکی از نسخه های نفیس خواجه نصیرالدین طوسی اثری به نام 'قواعد العقائد' مربوط به حکمت و کلام شیعه است که در سال 677 هجری قمری روی کاغذ سمرقندی نوشته شده است.
وی گفت: در بین کتابهای این دانشمند برجسته، نسخه ‌ای با موضوع ریاضی مربوط به 'هوپسیکِلِس' ریاضیدان یونانی است که خواجه طوسی آن را تحریر کرده است، این اثر با نام 'تحریر‌المطالع' توسط 'قسطاء بن لوقاء' از دانشمندان قرن چهارم به عربی ترجمه شده و تصحیح 'یعقوب بن اسحاق کندی' است که کتابت آن در سال 672 هجری قمری و معاصر مؤلف انجام گرفته است.
فاضل هاشمی، 'رساله معینیه' مربوط به نجوم، 'رساله العزیه فی شرح مقاله‌ النصیریه' و 'زیج ایلخانی' را از دیگر آثار برجسته خواجه نصیرالدین طوسی برشمرد و افزود: از تألیفات مهم خواجه طوسی 'اصول اقلیدس' است که نام دیگر آن 'تحریر الأصول الهندسه و الحساب' می باشد و در سال 645 هجری قمری تألیف و در سال 646 کتابت شده است.
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه بر کتابخانه مرکزی با 28 هزار و 800 متر مربع فضای فرهنگی ـ مطالعاتی، حدود چهار میلیون جلد کتاب چاپی، بیش از 88 هزار جلد کتاب خطی منحصر به فرد، حدود 50 هزار جلد کتاب چاپ سنگی، 38 کتابخانه وابسته و 10 کتابخانه تخصصی دارد.
پنجم اسفند ماه سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندسی نامگذاری شده است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.