محمد عبد الله زاده ثانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قدمت گورستانهای کشف شده حدود هزار و 800 تا دو هزار سال قبل است و مربوط به زمانی است که مردم منطقه به آئین زرتشتی اعتقاد داشته اند.
وی ادامه داد: با وجود ˈآتشکده آذر برزین مهرˈ در شهرستان داورزن به عنوان یکی از سه آتشکده بزرگ ایران و رواج آئین زرتشت در گذشته این سامان، کشف این گورستانها در محدوده شهرستان سبزوار دور از انتظار نیست.
کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: درآئین زرتشتی خاک، عنصری مقدس به شمار می آید لذا در گذشته زرتشتیان بدنهای مردگان خود را در محلهایی به نام 'برج خاموشان' می گذاشتند تا گوشت آنها از بین برود یا لاشخورها و پرندگان گوشت اجساد را بخورند و پس از بین رفتن گوشت اجساد، استخوانها را به استخوان‌ دانها منتقل می‌کردند تا از آلوده شدن عنصر خاک جلوگیری شود.
عبد الله زاده ثانی افزود: مشاهده شیوه های ‌تدفینی ‌به‌ روش استخوان دان یکی دیگر از نشانه های رواج ‌باورهای ‌زرتشتی ‌در منطقه ششتمد سبزوار است.
وی ادامه داد: دو صخره مرجانی از نوع فسیل شده هم در بخش ششتمد سبزوار شناسایی شده است که قدمت آنها حدود دوران سوم زمین شناسی اعلام شده است.
شهرستان سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی است که با 950 اثر تاریخی و فرهنگی ظرفیت قابل توجه درعرصه گردشگری دارد.
1922/8145/7495
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.