ناهید رام پناهی روز شنبه در همایش مربیان آموزش های هنگام ازدواج استان خراسان رضوی در مشهد افزود: این آمار به طرز نگران کننده ای در حال افزایش است و طی سالهای گذشته روند صعودی داشته است.
وی با بیان اینکه 10 استان کشور از نظر افزایش طلاق و کاهش ازدواج وضعیت بحرانی دارند اظهار داشت: استان های خراسان رضوی، تهران، البرز، مازندران، گیلان، فارس، اصفهان، قم، کرمانشاه و مرکزی از جمله این استان ها هستند.
وی با اشاره به اینکه از سال 1394 شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به دغدغه های موجود در زمینه ازدواج و طلاق اقدام به تصویب برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق نمود، گفت: گرچه اسناد بالادستی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سیاست های خانواده ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه جامع تشکیل و تحکیم خانواده، بر ضرورت مدیریت و کاهش طلاق و افزایش ازدواج تاکید دارد اما کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق نیز با هدف اقدام عاجل در این زمینه راه اندازی شد.
رام پناهی با اشاره به شناسایی 12 آسیب مهم در کشور افزود: در ماده 80 برنامه ششم توسعه به آسیب ها و موظف کردن دستگاه های اجرایی به کاهش 25 درصدی آنها اشاره شده که مهمترین این آسیب ها طلاق است.
وی ادامه داد: در شورای اجتماعی کشور مقرر شده است در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با آسیب های اجتماعی مهم طرح های لازم برای پنج آسیب مهم شامل طلاق،کودکان کار، حاشیه نشینی، فحشا و فساد و نیز کار ویژه تهیه شود که در این زمینه 13 دستگاه مسئول درگیر هستند.
وی با اشاره به برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق گفت: این برنامه به دستگاههای مربوط ابلاغ شده و شامل محورهایی مانند آموزش، مشاوره، ترویج و فرهنگ سازی، قضایی و انتظامی، حمایت های اجتماعی، سلامت فردی و اجتماعی و نیز برنامه و بودجه است.
رام پناهی افزود: در این راستا سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه کاهش طلاق نیز همکاری موثر دارند.
وی با اشاره به حساس بودن پنج سال نخست زندگی مشترک و زیاد بودن احتمال جدایی در این دوره، اظهار داشت: از بین رفتن قبح طلاق موجب شده هم اکنون در ازدواج های با سابقه 15 سال و بالاتر نیز شاهد افزایش نرخ طلاق باشیم که این امر نیازمند کنترل و برنامه ریزی هدفمند است.
همایش مربیان آموزش های هنگام ازدواج استان خراسان رضوی مدت 2 روز در مشهد ادامه دارد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.