نجفقلی صالحی پنجشنبه شب در پنل تخصصی 'سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و کشاورزی' که در حاشیه نخستین نمایشگاه جامع 'سرمایه گذاری ها، فرصتها، خدمات و صنایع وابسته' در مشهد برگزار شد، افزود: این استان دارای ظرفیت های بالقوه در بخش کشاورزی است.
وی اظهار داشت: 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است، همچنین دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد.
وی گفت: سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود که 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بیشتر محصولات کشاورزی استان به صورت خام صادر می شود در حالی که در صورت فرآوری برخی از محصولات و صادرات آنها، ارزآوری و سودآوری بیشتری به همراه دارد.
صالحی اظهار داشت: خراسان رضوی در تولید زعفران رتبه اول دنیا را دارد و 90 درصد زعفران تولیدی در جهان مربوط به این استان است اما برخی از کشورها این محصول را فرآوری و در قالب مواد دیگر بویژه در حوزه دارو به بازار عرضه می کنند و سود بیشتری به دست می آورند.
وی گفت: فرآوری زعفران و تولید محصولات متنوع از آن نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است تا هم فناوری مورد نیاز و هم شناسایی بازارهای جدید برای فروش آنها انجام گیرد، هر چند در این حوزه برخی از شرکتهای دانش بنیان استان مشغول فعالیت هستند اما توسعه این محصول نیاز به سرمایه دارد.
وی افزود: پسته به عنوان یک محصول مهم خراسان رضوی نیز به صورت خام صادر می شود، در حالی که برخی کشورها این محصول را فرآوری و در قالب محصولات جدید و پرفروش به بازار عرضه می کنند.
صالحی با اشاره به مشکل کمبود منابع آب برای حوزه کشاورزی در خراسان رضوی اظهار داشت: در این شرایط توسعه کشت گلخانه ای در استان در دستور کار قرار گرفته اما برای صادرات محصولات گلخانه ای نیاز به کامیون های مجهز و دارای سردخانه است، درصدد هستیم تشکیلاتی در حوزه حمل و نقل محصولات گلخانه ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان شکل گیرد.
وی ادامه داد: گیاهان دارویی به سبب ارزش افزوده بسیار می تواند اشتغالزا و درآمدزا باشد اما به رغم اینکه خراسان رضوی منطقه ای مستعد و دارای مزیت در گیاهان دارویی است اما عمده این گیاهان به صورت فله ای از استان صادر شده و ارزآوری کمتری دارد لذا تقویت صنایع تبدیلی در این حوزه نیازمند جذب سرمایه گذار است.
وی اظهار داشت: در مورد محصولات صادراتی دیگر خراسان رضوی مانند سیب درختی و کشمش نیز می توان با جذب سرمایه گذار در حوزه حمل و نقل و تنوع در بسته بندی آنها برای استان و کشور ارزش افزوده ایجاد کرد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی با مشکل کمبود خودروهای سردخانه دار مواجه است، در صورت تامین این خودروها ضایعات در این بخش کاهش می یابد و مدت ماندگاری محصولات بیشتر می شود.
صالحی افزود: فرهنگ صرفه جویی در کشور ضعیف و بخش کشاورزی نیز با کمبود منابع آب مواجه است، در صورت ضعف حوزه حمل و نقل، فشار بیشتری بر منابع حوزه کشاورزی وارد می شود لذا در این شرایط نیاز مبرم به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل داخلی و صادرات بخش کشاورزی استان داریم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برای صنعت کشاورزی بسته های ویژه سرمایه گذاری تعریف شده و با توجه به وابستگی 70 درصدی استان به کشاورزی، سرمایه گذاری در بخش های خاص کشاورزی مقرون به صرفه است.
سید جعفر حاجی مجتهد افزود: امسال قیمت پای مرغ از خود مرغ بیشتر شد زیرا این محصول به خارج از کشور صادر می شد، در این راستا 40 نوع محصول دامپروری وجود دارد که از ایران به پنج قاره دنیا صادر می شود.
وی اظهار کرد: سرمایه گذاری در محصولاتی که شرایط ایجاد اشتغال و صادرات را داشته باشند، بسیار مقرون به صرفه و به نفع کشور است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به جذب 220 میلیارد تومان از اعتبارات استان در بخش کشاورزی طی سال جاری گفت: تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی در حوزه کشاورزی استان فراهم است اما مهمتر از تسهیلات، تامین امنیت سرمایه گذاری و کاهش بوروکراسی اداری است.
وی افزود: در صورتی که امنیت سرمایه گذاری تامین شود، سرمایه گذار خارجی در شرایط تحریم کشور نیز سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی اظهار داشت: در مدل توسعه اقتصادی استاندار جدید خراسان رضوی و تمرکز آن بر بخش خصوصی طی چند سال آینده سرمایه گذار بخش دولتی نخواهیم داشت و سرمایه گذاری فقط متعلق به بخش خصوصی خواهد بود.
نمایشگاه جامع 'سرمایه گذاری ها، فرصتها، خدمات و صنایع وابسته' به همراه چندین نمایشگاه دیگر در حوزه بورس، بیمه، بانک، صنعت ساختمان و تاسیسات از 16 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شده و تا 19 بهمن ادامه دارد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.