شکوه میرشاهی چهارشنبه شب در پنل تخصصی با موضوع 'سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن' در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: از طریق این مدل توسعه امیدواریم مشکل سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی در حوزه قوانین و مقررات رفع شود.
وی در ادامه همچنین گفت: هدف اصلی از برگزاری پنلهای تخصصی در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی آشنا شدن با مشکلات سرمایه گذاران، دریافت پیشنهادات آنان و پیگیری مطالباتشان است تا مشوقهای بهتری برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

* سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد ریالی در صنعت خراسان رضوی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این پنل تخصصی گفت: سال 1392 حجم سرمایه گذاری در حوزه صدور پروانه های بهره برداری بخش صنعت این استان سه هزار میلیارد ریال بود. این میزان سرمایه گذاری در پایان سال 1396 به 37 هزار و 800 میلیارد ریال رسید و خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در این حوزه بدست آورد.
راضیه علیرضایی افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی حجم سرمایه گذاری در حوزه صدور پروانه های صنعتی در خراسان رضوی تا پایان امسال به 40 هزار میلیارد ریال می رسد.
وی ادامه داد: ادامه روند صعودی سرمایه گذاری در بخش صنعت در شرایط کنونی کار دشواری است جز آنکه بتوان سرمایه های خارجی را در این حوزه جذب کرد.

* سیاست دولت جذب ارز حاصل از صادرات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: سه روش برای برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وجود دارد. روش نخست این است که صادرکننده عینا با تعهدی که به بانک و گمرک دارد ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما تحویل دهد.
وی افزود: در شیوه دوم صادرکننده می تواند ارز حاصل از صادرات را در تامین مواد اولیه بخش تولید، قطعات و ماشین آلات از خارج کشور مورد استفاده قرار دهد. در شیوه سوم نیز صادرکننده می تواند از ارز حاصل صادرات برای پرداخت بدهیهای خود بهره گیرد.
علیرضایی ادامه داد: در تجارت ایران با کشورهای همسایه سالها تبادل مالی به صورت غیربانکی بوده و یکی از دلایلی که ریسک سرمایه گذاری را در ایران افزایش می دهد، به دلیل نحوه تجارت بین کشورمان و همسایگان به صورت تبادلات مالی غیربانکی است.
وی گفت: تجارت خراسان رضوی با کشورهای افغانستان و آسیای میانه نیز به صورت تبادلات مالی غیربانکی بوده و این مسئله تبعاتی برای استان داشته است. به عنوان مثال خراسان رضوی نمی توانست از افغانستان ضمانت نامه بانکی مربوط به صندوقهای مالی یا بانکهای رسمی بین المللی را دریافت کند یا در خرید کالایی خود خرید اعتباری انجام دهد. این تبعات ناشی از تبادلات مالی غیربانکی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در شرایط تحریم کنونی که بر کشور مستولی شده بیش از هر زمان دیگر نیاز است که ارز حاصل از صادرات حتما به کشور بازگردد به ویژه ارز حاصل از صادرات موادی مانند مواد پتروشیمی.
وی ادامه داد: دولت در قبال هر تبادل مالی حاصل از انعقاد قرارداد 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند، هرچند در صادرات کالا این نوع مالیات در نظر گرفته نمی شود اما یقینا دولت به برگشت ارز حاصل از صادرات نیاز دارد.
علیرضایی گفت: در موضوع انتقال ارز با دو مسئله مواجهیم. اگر بنا به شفافیت در تجارت باشد باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد به ویژه در تجارت با افغانستان که تبادل پول به صورت ریالی است. در صورتی که ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد و پول به صورت همان ریال در نظر گرفته شود طبق قوانینی که در همه کشورها وجود دارد باید برای صادرات کالا به افغانستان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق گیرد.
وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که تجارت شفاف شود و حداقل ارز حاصل از صادرات در قبال تعهد ارزی صادرکننده در حوزه ورود مواد اولیه و ماشین آلات به کشور هزینه شود. در این شرایط که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را دریافت می کنند باز هم متقاضی دریافت ارز دولتی برای واردات مواد اولیه خود می باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: افغانستان و کشورهای آسیای میانه جزو مناطقی هستند که در بدترین شرایط تحریم هم تجارت خود را با ایران حفظ کرده اند و به ازای صادرات کالایی که به آن کشور انجام می شده مواد اولیه بخش تولید یا ماشین آلات را تامین می کردند یا از طریق تجار خود، واسطه برای ورود کالای مورد نیاز به ایران از کشور ثالث می شدند.

* تولید روزانه 1500 دستگاه خودرو در سایپا
یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست این وزارتخانه حفظ تولید و توسعه آن است و در همین راستا شرکت سایپا موفق به تولید هزار و 500 دستگاه خودرو در روز شده است.
علیرضا شهیدی افزود: شعار این وزارتخانه حفظ شرایط موجود در بخش تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی واحدهای تولیدی زیادی در کشور که در شرف تعطیلی بودند دوباره رونق گرفته اند و برخی واحدهایی که تعطیل بودند دوباره به چرجه تولید بازگشتند.
سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: دغدغه اصلی کشور اشتغالزایی و حفظ تولید است و آنچه در نمایشگاه بورس و بیمه مشهد به چشم می خورد پایداری شرکتها و اشتغالزایی آنها است لذا می توان به بهبود شرایط اقتصادی امید داشت.
نمایشگاه 'بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی' تا 19 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد دایر است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.