به گزارش ایرنا به مدد پیشرفت های حاصله و آموزش موفق نیروی انسانی در عرصه پزشکی، اینک پزشکان ایرانی در دوردست ترین نقاط کشور فعالیت دارند و مهارت و توانمندیهای آنان در منطقه و جهان زبانزد شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 6 هزار پزشک از کشور‌های مختلف مانند هند، پاکستان و بنگلادش در ایران فعالیت می‌ کردند که اکنون کشور بی نیاز از این پزشکان شده است.
روند توسعه شاخص های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در ایران طی 40 سال حیات پربرکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال اقدامات انجام شده و تربیت نیروی انسانی متبحر در عرصه سلامت اعم از پزشک و پیراپزشک رشد چشمگیر داشته است.
آمارهای رسمی نقل شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت حاکی از آن است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از هر هزار کودکی که به دنیا می آمد حدود 130 کودک به یک ماهگی نمی رسید و جان خود را از دست می داد، همچنین در آن زمان از هر یک هزار کودک 147 نفر قبل از پنج سالگی به دلیل ابتلا به بیماریهای مختلف فوت می کرد.
از سوی دیگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار زن باردار 245 نفر به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می داد و پوشش واکسیناسیون فقط 30 درصد بود که هم اکنون به 100 درصد رسیده است.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی اعلام کرد با همت پزشکان، کارشناسان، بهورزان و پرستاران اکنون مرگ و میر در تمام شاخص های مربوطه در کشور به کمتر از یک دهم کاهش یافته و ایران در بین 23 کشور مدیترانه ای رتبه اول را در این زمینه کسب کرده است.
دکتر سعید نمکی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پزشکان فعال در کشور که مجموعه ای از پزشکان ایرانی و خارجی بودند، 14 هزار و 700 نفر بود.
وی خاطر نشان کرد: باعث افتخار است که اینک پزشکان ایرانی در دورترین مناطق کشور حضور فعال دارند و 140 هزار پزشک اعم از عمومی و متخصص در این کشور به طبابت مشغولند.
وی گفت: قبل از انقلاب تعداد دانشجویان پزشکی در کشور حدود 600 نفر بود که اکنون پذیرش سالانه دانشجویان پزشکی به بیش از 6 هزار نفر رسیده است.
پهنه وسیع خراسان نیز که تا پیش از تقسیم به سه استان در اوایل دهه 1380 وسیعترین پاره تقسیمات کشوری ایران بود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نمونه ای شاخص از دستاوردهای چهل سال تلاش انقلابی در سایه نظام جمهوری اسلامی است.
هم اکنون حدود 80 درصد از جمعیت 6،5 میلیون نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و مابقی این جمعیت توسط دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام خدمات رسانی می شود.
اکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن 9 هزار دانشجو یکی از پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر در سطح کشور شناخته شده که سهم بسزایی در آموزش نیروی انسانی متبحر به ویژه تربیت پزشکان در کشور دارد.
کلانشهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود 30 میلیون زائر و مسافری که سالانه از داخل و خارج کشور مراجعه می کنند اینک دارای پزشکان ماهر و توانمند بوده و رتبه های برتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

* حوزه سلامت بی نیاز از پزشکان خارجی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر و با اخلاق بر اساس نیاز جامعه از وظایف مهم دانشگاههاست گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات چشمگیر در حوزه تربیت نیروی انسانی کشور رخ داد و اکنون حوزه سلامت بی نیاز از پزشکان و نیروی های خارجی شده است.
دکتر محمد رضا دارابی افزود: این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پزشکانی از کشورهای پاکستان، هند، بنگلادش و فیلیپین در مناطق مختلف استان خراسان رضوی و کشور فعالیت می کردند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در تمام شهرستان های استان متخصصان پزشکی در گروه های مختلف از جمله زنان، کودکان، جراحی، داخلی، بیهوشی و ارتوپدی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند.
وی گفت: با وجود رشد سه برابری جمعیت کشور نسبت به بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در حال حاضر در تمام گروه های تخصصی و فوق تخصصی و تمام حرف پزشکی و پیراپزشکی نیروی انسانی تربیت شده و کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است.
دارابی افزود: در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز علاوه بر حضور پزشکان عمومی و خانواده، پزشکان متخصص نیز به ارائه خدمت به مردم می پردازند.
وی بیان کرد: هم اکنون 9 هزار و 521 دانشجو در 163 رشته آموزشی در مقاطع کاردانی تا تخصصی و فوق تخصص در هفت دانشکده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تحصیل هستند.

* رشد چشمگیر پزشکان فعال در مشهد پس از پیروزی انقلاب
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز پیشینه فعالیت این نهاد را از سال 1339 عنوان کرد و گفت: اعضای سازمان نظام پزشکی شامل پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروسازان، دندانپزشکان و گروههای پیراپزشکی نظیر فیزیوتراپی، ماماها و بینایی سنج ها هستند.
دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: تربیت پزشکان ماهر و متبحر در شهر مشهد طی چهار دهه گذشته از رشد چشمگیر برخوردار بوده و قابل مقایسه با شاخص های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست.
وی اظهار داشت: در سال 1357 تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد حدود 980 نفر بود که از این تعداد 898 نفر پزشک شامل350 پزشک عمومی و 548 پزشک متخصص بودند.
وی گفت: در حال حاضر سازمان نظام پزشکی مشهد دارای 13 هزار عضو است که هفت هزار و 810 نفر از این تعداد پزشک شامل چهار هزار و 980 پزشک عمومی و 2 هزار و 830 پزشک متخصص و فوق تخصص هستند.
بیرجندی نژاد، تعداد دندانپزشکان فعال در مشهد را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 74 نفر و تعداد داروسازان را دو نفر عنوان کرد و افزود: به مدد پیشرفت های حاصله پس از انقلاب اسلامی هم اکنون یک هزار و 737 دندانپزشک و یک هزار و 240 داروساز در این شهر فعالیت دارند.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.