دکتر علی چشمی پنجشنبه شب در نشست تخصصی دخل و خرج شهر افزود: بر اساس بررسی های انجام گرفته سرانه بودجه هر شهروند مشهد برای سال 98 طبق لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری 27 میلیون و 200 هزار ریال است در حالی که سرانه هر شهروند تهرانی 25 میلیون و 500 هزار ریال می باشد.
وی اظهار داشت: اگر بودجه کل کشور را به جمعیت هشت میلیونی تقسیم کنیم سرانه هر ایرانی حدود 61 میلیون ریال است که در مقایسه با خدماتی که شهرداری ها و دولت ارائه می دهند، به این نتیجه می رسیم که شهرداری ها شهر را گران اداره می کنند و دولت در ارائه خدمات موفق تر است.
وی گفت: در 2 سال اخیر در مسیر اصلاح فرایندهای بودجه ریزی در مدیریت شهری قرار گرفته ایم اما سرعت اصلاحات کند است و با این سرعت به نتیجه مطلوب نمی رسیم.
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: شفافیت و مشارکت عمومی موتور محرک اصلاح مالی در مدیریت شهری است.
وی ضمن تشریح لایحه بودجه 98 شهرداری مشهد، خاطرنشان کرد: اعتبارات هزینه ای پیش بینی شده در این بودجه نسبت به سال 97 حدود 33 درصد رشد داشته و میزان بودجه جاری نیز نسبت به امسال 48 درصد افزایش داشته که نگران کننده است.
وی گفت: شاید علت این افزایش هزینه گرانی های ناشی از تورم است و شهرداری ناچار به تحمل هزینه های زیاد شده است که البته با اصلاح فرایند و صرفه جویی در هزینه ها می شد شرایط را مدیریت کرد.
چشمی افزود: در بودجه 97 شهرداری مشهد در حوزه ساخت و ساز، مسکن و جرایم این حوزه 20 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود اما این رقم در بودجه سال آینده 29 هزار و 500 میلیارد ریال پیش بینی شده است که 47 درصد رشد دارد.
وی اظهار داشت: مدیران شهری باید شفافیت، مشارکت شهروندی و مبارزه با فساد را رویکرد خود در مدیریت شهری و بودجه بندی قرار دهند.

* عدم تحقق برنامه ریزی عملیاتی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: تاکنون برنامه ریزی عملیاتی آنطور که باید و شاید در بودجه ریزی مدیریت شهری تحقق نیافته است.
محمد سهیلی افزود: نگاه کل گرایانه به منابع حوزه شهری فایده ندارد، این نگاه در مدیریت شهری قبلی وجود داشت در حالی که نگاه مهندسی تدریحی باید مد نظر باشد تا شاید به بهبود شرایط در برخی مسائل شهری بیانجامد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بودجه ریزی عملیاتی، درآمدهای پایدار شهری است که طبق برنامه میان مدت مدیریت شهری در شورای چهارم این میزان باید از 25 درصد به 40 درصد تا سال 96 می رسید اما اکنون میزان درآمد پایدار شهرداری 25 درصد است و پیش بینی می شود سال آینده به 30 درصد برسد.
سهیلی افزود: در حوزه شفافیت مالی و مبارزه با فساد نیز اقدامات خوبی در دوره شورای پنجم صورت گرفته اما همچنان نیازمند اقدامات بیشتر هستیم.
وی اظهار داشت: در دوره جدید مدیریت شهری نگاه آرمان شهری و مساله محوری مد نظر مدیران است اما باید نگاه مساله محوری غلبه داشته باشد.
لایجه بودجه سال 1398 شهرداری مشهد هفته جاری به شورای شهر مشهد تقدیم شد.
بودجه پیشنهادی در زمینه منابع 87 هزار و 400 میلیارد ریال و در زمینه مصارف 73 هزار و 550 میلیارد ریال است.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.