مسعود مهدی زاده مقدم روز یکشنبه در نشست خبری افزود: امسال 172 قرارداد با سرمایه گذاران برای راه اندازی واحد صنعتی منعقد و 72 هکتار زمین واگذار شد، همچنین 59 طرح با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 981 نفر در شهرکها و نواحی صنعتی استان به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: همچنین امسال 11 واحد کارگاهی آماده و مجهز در شهرکها و نواحی صنعتی استان به سرمایه گذاران واگذار شد، ضمن اینکه از 287 واحد کارگاهی اماده در استان تاکنون 272 واحد در شهرکها و نواحی صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده است.
وی گفت: با این حال هم اکنون 13.6 درصد از قراردادهای منعقده با سرمایه گذاران واحدهای صنعتی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان راکد است.
مهدی زاده مقدم افزود: همچنین 25 درصد از قراردادهای منعقده با شهرک ها و نواحی صنعتی استان کمتر از 50درصد از ظرفیت اسمی خود تولید دارند.
وی اظهار داشت: این شرکت از سال 1364 در استان راه اندازی شد و در سال 1384 در پی ادغام سازمان صنایع کوچک با شرکت شهرک های صنعتی، معاونت صنایع کوچک نیز به آن ملحق گردید.
وی گفت: در سال 1367، سه شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان وجود داشت که این تعداد امروز به 48 شهرک و ناحیه صنعتی رسیده که در 40 مورد از آن زمین برای راه اندازی واحد صنعتی در حال واگذاری است.
مهدی زاده مقدم افزود: اراضی تحت اختیار شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و 600 هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و 400 هکتار آن انجام گرفته که از این میزان 600 هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.
وی اظهار داشت: 2 هزار و 569 واحد واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع 43 درصد از واحدهای صنعتی ، 23 درصد از سرمایه گذاری صنعتی و 39 درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.
وی گفت: سهم این شرکت از کل آب صنعتی استان 14 صدم درصد است اما این شرکت به ازای برخورداری هر یک لیتر در ثانیه برای 83 نفر اشتغال ایجاد کرده در حالی که متوسط کشوری در این زمینه 55 نفر است.
مهدی زاده مقدم با بیان اینکه 500 هزار مترمکعب در ساعت ظرفیت تامین گاز در شهرک های صنعتی است، افزود: هم اکنون 34 شهرک صنعتی از گاز و 22 شهرک مجهز به فیبرنوری هستند که تا پایان امسال شهرکهای دارای گاز به 37شهرک و شهرکهای دارای فیبرنوری به 28 شهرک می رسد.
وی اظهار داشت: این شرکت به ازای واگذاری هر هکتار زمین به واحد صنعتی برای 54 نفر شغل ایجاد کرده در حالی که متوسط کشوری در این زمینه 42 نفر است، این شرکت به ازای دریافت هر یک مگاوات برق برای 116 نفر شغل ایجاد کرده در حالی که متوسط کشوری در این زمینه 95 نفر است
وی تسهیل امور صنایع کوچک، اعمال سیاست های حمایتی نظیر شکل گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط و توسعه مدلهای خوشه ای را از دیگر اقدامات شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی برشمرد.
وی گفت: تاکنون 20 شبکه کسب و کار در خراسان رضوی شناسایی و پنج شبکه منجر به تشکیل خوشه صنعتی شده است که مطالعات این خوشه ها به اتمام رسیده و در حال توسعه هستند.
مهدی زاده مقدم، راه اندازی پنج شرکت مدیریت صادرات برای ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه بازاریابی و فروش در شهرکهای صنعتی، ایجاد سه کنسرسیوم در حوزه تجهیزات پزشکی و ماشین سازی و ساختمان را از دیگر اقدامات این شرکت دانست.
وی بیان کرد: ایجاد شهرک صنعتی فناوری های برتر از مصوبات سفر امسال رئیس جمهوری به خراسان رضوی بود که در این راستا کارخانه خانه سازی مستقر در جاده مشهد – چناران متعلق به وزارت راه و شهرسازی به این شرکت واگذار شد تا با راه اندازی این شهرک زمینه استقرار شرکت های دانش بنیان فراهم شود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسات رضوی گفت: پیگیر هستیم امسال در قانون بودجه سهمی از درآمدهای مربوط به 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که واحدهای تولیدی به دهیاری ها و شهرداری ها پرداخت می کنند، به شرکت شهرک های صنعتی نیز تعلق گیرد تا اعتبار مناسبی برای توسعه زیرساختهای شهرکها فراهم شود.
وی افزود: براساس قانون باید مدیریت شهرک ها به شرکت های خدماتی واگذار شود که تاکنون 16 شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی به شرکت های خدماتی واگذار شده است.
وی اظهار داشت: برای رفع مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی با بانکها و دستگاه های اجرایی، از سال 1393 کمیسیون حمایت قضایی در 11 شهرک صنعتی استان فعال شد تا پرونده های مربوط به واحدهای تولیدی قبل از رسیدن به دادگاه در این کمیسیون حل و فصل شود.

* 75 درصد واحدهای صنعتی زیرپوشش شبکه تصفیه فاضلاب هستند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اکنون هشت تصفیه خانه متمرکز در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با ظرفیت تصفیه 14 هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز مستقر است که این تعداد 75 درصد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی را پوشش می دهد.
وی افزود: با طرحهای توسعه ای که در حوزه تصفیه خانه برای خراسان رضوی تعریف شده است، ظرفیت شبکه تصفیه فاضلاب در شهرک ها و نواحی صنعتی استان طی 2 سال آینده به 23 هزار مترمکعب در شبانه روز می رسد.

* راه اندازی شهرک صنفی در هفت شهرستان
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی اظهار داشت: به منظور ساماندهی صنوف تولیدی آلاینده، راه اندازی هفت شهرک صنفی در هفت شهرستان استان در دست پیگیری است.
وی گفت: مجموع هزینه این شرکت طی پنج سال اخیر برای حوزه زیرساختهای شهرک ها و نواحی صنعتی 2 هزار و 400 میلیارد ریال بوده که از سه فصل اعتبارات داخلی، ملی و استانی تامین شده است.
وی افزود: از این میزان هزار و 630 میلیارد ریال اعتبارات داخلی و از محل درآمدهای خود شرکت است، 210 میلیارد ریال اعتبار ملی و 560 میلیارد ریال اعتبار استانی است که 141 میلیارد ریال از اعتبارات استانی شرکت به سازمان های خدمات رسان پرداخت شده است.
مهدی زاده مقدم اظهار داشت: سهم اعتبارات استانی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از یک درصد اعتبارات استان در سال 94 به پنج درصد در سال 96 رسید، از همین محل اعتبارات افزایش یافته، اجرای 330 پروژه در حوزه زیرساختها آغاز شد که از این تعداد 260 پروژه به بهره برداری رسیده است.

* طرحهای دهه فجر
وی گفت: در دهه فجر امسال 16 طرح صنعتی با اشتغالزایی برای 581 نفر و سرمایه گذاری 345 میلیارد ریال در شهرک های صنعتی چرمشهر، کلات، ماشین سازی، چناران، کاویان، تربت جام، گناباد، عطار نیشابور و بردسکن به بهره برداری می رسد.
وی افزود: همچنین طی دهه فجر هفت پروژه عمرانی در حوزه زیرساختی شامل برق، راه و ابنیه و روشنایی با هزینه 30 میلیارد ریال در شهرکها و نواحی صنعتی استان به بهره برداری می رسد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.