موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی روز شنبه به نقل از دکتر قدیر رجب زاده گزارش داد: آزمایشگاه ارزیابی حسی مواد غذایی بر اساس تجربیات ارزشمند اعضای هیات علمی موسسه پژوهشی تأسیس شده زیرا محصولات نو در صنایع غذایی بدون ارزیابی حسی دقیق و علمی جایگاه مناسبی در بازار مصرف نخواهند داشت.
وی 'انجام آزمونهای پذیرش، مشتری گرا و دینامیک وابسته به زمان در زمینه طعم، بافت، رنگ و سایر ویژگیهای محصول' را از جمله ظرفیتهای آزمایشگاه ارزیابی حسی مواد غذایی عنوان و با اشاره به مزیتهای این آزمایشگاه برای صاحبان صنعت غذا افزود: مشاوره و آموزش روشهای ارزیابی حسی مواد غذایی، همکاری در انجام پروژه های تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، توسعه روشهای نوین ارزیابی حسی مواد غذایی، طراحی و اصلاح فرمولاسیون محصول و همچنین تعیین نقش فرآیندهای دهانی در ارزیابی حسی دینامیک مواد غذایی مهمترین مزیتهای استفاده از این آزمایشگاه برای صاحبان صنایع هستند.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بهبود و گسترش تکنیکهای ارزیابی حسی از مهمترین الزامات جهت توسعه صادرات و افزایش توان رقابتی در صنعت غذا به شمار می رود.
وی به توسعه محصولات فراسودمند نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک به دلیل ناآشنایی برخی واحدهای غذایی با تکنیکهای بهبود ویژگیهای حسی مواد غذایی، محصولات فراسودمند طعم و بافت مطلوب برای مصرف ندارند.
دکتر رجب زاده همچنین گفت: آزمایشگاه مرجع ارزیابی حسی مواد غذایی قابل ارائه در سطح ملی و بین المللی است لذا با هدف توسعه تکنیکهای ارزیابی حسی مواد غذایی در این زمینه با برخی کشورهای جهان قراردادهای مشترک پژوهشی منعقد شده است.
'موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی' وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد. این موسسه که چتر فعالیت آن کشوری است با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دکترا در حوزه پژوهشهای مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی در مشهد مستقر است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.