مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 54 نفر از شهدای خراسان رضوی در دوران اسارت به علت شکنجه، جراحت یا بیماری در اردوگاههای اسرای جنگی رژیم بعثی به شهادت رسیدند. این شهیدان غریب هستند و جا دارد رسانه ها و دستگاههای متولی نسبت به انتشار مسائل مربوط به آنان همت کنند.
علی اکبر عرفانی افزود: پیکر شهدای دوران اسارت سال 1381 به میهن اسلامی بازگشت. مجموع اسرای دوران دفاع مقدس 43 هزار و 290 نفر بوده اند که سه هزار و 300 نفر آنها از خراسان رضوی هستند.
وی ادامه داد: 935 نفر از آزادگان خراسانی پیش از اسارت ازدواج کرده بودند و همسران آنان سالها رنج دوری از همسر و تربیت فرزندان را به جان خریدند. هفت خانواده در این استان دارای 2 فرزند اسیر بودند و سه پدر و فرزند خراسانی نیز به صورت همزمان در اسارت به سر می بردند.
مسئول کمیته پشتیبانی ' یادواره شهدای غریب اسارت' نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این یادواره علاوه بر تجلیل از شهیدان و خانواده آنان 300 نفر از آزادگان دربند در 'اردوگاه تکریت 11' حضور یافتند. این اردوگاه محل نگهداری اسرای مفقودالاثر ایرانی بود که اسامی آنان به صلیب سرخ اعلام نشده بود.
محمدجواد کاملان افزود: هزار و 800 نفر از اسرای ایرانی از طی سالهای 1365 تا 1369 در اردوگاه تکریت 11 نگهداری می شدند.
وی که خود از اسرای اردوگاه تکریت 11 است ادامه داد: شهیدان حسن چوپانکاره، مسعود سهیلی، میرعلی جوانمرد ، محمد رضایی، حیدر گلبازی و منوچهر محمدپور از جمله اسرای خراسانی بودند که در اردوگاه تکریت 11 به شهادت رسیده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این یادواره بر تبیین مسائل دوران اسارت تاکید و بیان کرد: کسانی مانند شما آزادگان هزینه برای کشور پرداخت کرده اید اما برخی افرادی که هم اکنون مسئولیتهایی در کشور دارند و هزینه ای نداده اند باید واقعیتها را در خصوص مصائب اسارت بدانند.
حسن رحیم پور ازغدی افزود: در ذکر خاطرات نگویید عراقیها در اسارت با ما آزادگان این و آن کردند زیرا اینها عراقی نبودند بلکه بعثیهای خبیثی بودند که به ملت عراق و ایران و کردها از سالها قبل ظلم و ستم می کردند. عراقیها همان افرادی هستند که در راهپیمایی اربعین به زائران امام حسین(ع) خدمت می کنند و همان مبارزان شیعه ای هستند که قیام آنها توسط صدام و عوامل بعثی سرکوب شد.
وی به تحمل سالهای سخت اسارت توسط آزادگان اشاره و بیان کرد: بر مبنای قوائد مادی کسانی که فداکاری بیشتری در دنیا کردند احمق هستند و بر اساس قواعد الهی کسانی که زندگی انسانی و فداکاری داشته اند سود کرده اند. فداکاری شما مجاهدان موجب بالارفتن پرچم توحید شد. هرجای عالم از جمله یمن، عراق، سوریه و افغانستان این پرچم بالا رود بدانید شما که در این راه مشقت و اسارت را تحمل کرده اید در این پیروزیها شریک هستید و تا ابد خواهید بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نیمه پنهان اسارت را بیان کنید. خیانت منافقین، سلطنت طلبها و همین بختیار را در کمک به صدام بیان کنید، همین امثال بختیار و برخی ملی گراها با صدام که دشمن ایران بود جلسه گذاشتند و همکاری کردند.
وی افزود: شما و هر کسی در جبهه کارکرده برای خود کرده و طلبی ندارد اما کسانی که امروز باید پاسخگو باشند بدون سابقه جهاد و ایثار طلبکار نشوند، مواظب باشید امروز جای طلبکار و بدهکار در جامعه عوض نشود. البته طلبکاری ما برای تحقق آرمانها و ارزشهاست نه برای منافع شخصی.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.