به گزارش ایرنا، مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: هنر تذهیب و گل و مرغ و در مجموع آثار این دوسالانه بهترین نوع هنر است زیرا زینت بخش کلام الله مجید و همچنین آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) می باشد.
محمد علی چمی گوی افزود: برگزاری این دوسالانه به منظور احیای مکاتب هنری گذشته و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای سنتی و قرآنی از سال 1387 به همت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی آغاز شد و در ششمین دوره از آن دو رشته طراحی فرش و طراحی کاشی سنتی به آن اضافه شد.
وی اظهار داشت: ششمین دوسالانه ملی تذهیب های قرآنی در رشته های تذهیب، تشعیر، گل و مرغ لاکی و آبرنگی، طراحی فرش، طراحی کاشی سنتی برگزار شد و قرار است آثار برگزیدگان هر رشته توسط موسسات مختلف آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی و سایر بخشهای مرتبط با آن مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: در ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی برای نخستین بار کارگاه های هنری علاوه بر مشهد در استان های دیگر نیز برگزار شدند و در هفتمین دوسالانه دست کم 30 کارگاه و در همه استان های کشور برگزار خواهد شد.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی افزود: 154 هنرمند 198 اثر از 19 استان و یک اثر از کشور افغانستان در رشته های تذهیب، تشعیر، گل و مرغ، طراحی فرش، طراحی کاشی سنتی به دبیرخانه این دوسالانه ارسال کردند.
چمی گوی اظهار داشت: از این تعداد 96 اثر تذهیب، 80 اثر گل و مرغ، 12 اثر تشعیر، هشت اثر طراحی فرش، سه اثر طراحی کاشی بود که بیشترین اثر رسیده مربوط به تهران با 41 اثر، مشهد با 33 اثر و اصفهان با 19 اثر می باشد و با رای هیات داوران در هر رشته سه اثر به عنوان برگزیده دوسالانه معرفی شد.
وی گفت: در کنار این جشنواره، از روز گذشته نمایشگاه ششمین دوسالانه تذهیب‌ های قرآنی و طراحی نقوش اسلامی کاربردی در نگارخانه رضوان مشهد گشایش یافت که در این نمایشگاه 118 اثر منتخب از بین 199 اثر رسیده به ششمین دوره این دوسالانه در بخش‌ های تذهیب، گل و مرغ لاکی و آبرنگی، تشعیر، طراحی فرش و طراحی کاشی سنتی به نمایش درآمد.
وی افزود: این آثار از هنرمندان شهرهای مختلف کشور مانند کرمانشاه، سنندج، قم، قزوین، تهران، تبریز، رشت، اصفهان، مراغه و مشهد و همچنین اثر هنرمندی از هرات افغانستان است.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: از فردا فعالیت ها برای هفتمین دوسالانه تذهیب های قرآنی آغاز می شود که به زودی فراخوان آن منتشر خواهد شد.
در این مراسم از 15 برگزیده اول تا سوم هر رشته از ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی با حضور هنرمندان برجسته کشور در این رشته ها قدردانی شد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.