حسن گیاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این اقدام را نخستین عملیات گمانه زنی در این محوطه تاریخی ذکر و بیان کرد: شهر باستانی فرهادگرد که از وسعت قابل توجهی برخوردار است از دوره های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و دوران اسلامی لایه های گوناگونی را در خود جایی داده که می تواند بازگوکننده سیر تغییر و تحویل نحوه زیست، فرهنگ و هنر منطقه باشد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار دهد.
وی افزود: محوطه فرهادگرد که از مناطق مهم ابرشهر تاریخی نیشابور به واسطه برخورداری از آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز و قرارگیری در مسیر راههای اصلی خراسان از حداقل شش هزار سال پیش تاکنون دارای سکونت و استقرار بوده و یکی از مهمترین مظاهر تمدن و یکجانشینی در ایران محسوب می شود.
رئیس میراث فرهنگی فریمان ادامه داد: این منطقه از مراکز مهم تولید سفال و خشت شمال در شرق ایران بوده که هم اکنون نیز کوره های آجرپزی آن از شهرت برخوردار است. با اجرای عملیات گمانه زنی و تعیین حریم و عرصه این محوطه باستانی می توان اقدامات کاوشی و شناسایی دقیقتری را انجام داد.
شهرفرهادگرد در ۱۵ کیلومتری غرب فریمان به سمت مشهد واقع شده و محوطه باستانی آن در قسمت جنوب این شهر قرار دارد. فریمان در فاصله 60 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.