هیات وزیران اواخر آذر ماه پارسال در قالب 'آیین نامه ساماندهی و ارتقا گردشگری شهری' به منظور اقدامات اجتماعی و فرهنگی در کلانشهرها تصویب کرد: شهرداریها موظفند در مبادی ورودی و مسیرهای گردشگری شهری کیوسکهای راهنمایی و اطلاع رسانی گردشگری راه اندازی کنند.
در حالی که هم اینک 26 'مرکز اطلاعات سفر' در محدوده های زیارتی و گردشگری مشهد و مبادی ورودی این کلانشهر برای خدمت رسانی به زائران و گردشگران فعالیت دارند اخیرا مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حذف واژه 'زائر' از عنوان مراکز تخصصی سفر را اقدامی برای 'اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد' توصیف کرده است.
وحید جلیلی دیروز در مراسم افتتاح بخشی از موزه زنده زیارت در مشهد گفت: به ‌تازگی با فشار برخی جریانها دستور داده ‌شده تا تابلوهای دکه ‌هایی را که در اطراف حرم امام رضا(ع) به ‌عنوان راهنمای زائر فعال بودند پایین بکشند و به ‌جای آن تابلوی راهنمای مسافر نصب کنند.
معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در دوره شورای اسلامی چهارم این شهر گفت: موضوع حذف عنوان زائر از عاشقان زیارت امام رضا(ع) را نمی ‌توان بحثی سیاسی دانست بلکه اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس است. کسانی که تاکنون برای زیارت به حرم رضوی نرفته ‌اند اکنون تئوریسین توسعه مشهد هستند که در نشریات مصاحبه و اعلام می‌ کنند در مشهد نباید زائر داشته باشیم بلکه باید توریست جذب کنیم. برخی در حال مقابله با ماهیت امام رضایی مشهد مقدس هستند. از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی می ‌خواهم مقابل این جریان سکوت نکنند.
وحید جلیلی به مدت سه سال تا ابتدای آبان ماه پارسال معاون فرهنگی شهردار مشهد بود.

* بسنده کردن به یک نام برای میزبانی کافی نیست
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد روز شنبه در واکنش به این اظهارات گفت: برای میزبانی صرفا نباید به یک نام بسنده کرد، معنا ندارد این همه سر و صدا برای یک تغییر نام ایجاد شود. طبق مصوبه پارسال هیات وزیران باید در مبادی ورودی شهرها مراکزی با عنوان مرکز اطلاعات سفر راه اندازی می شد.
نرگس شالچیان افزود: از اسفند ماه پارسال 'مراکز راهنمای زائر' در مشهد به 'مراکز تخصصی اطلاعات سفر' تغییر نام پیدا کرد لذا اگر آقای جلیلی دغدغه داشتند، از سال گذشته که ما این تغییرات را داشتیم می توانستند طرح موضوع کنند. مشهد شهری بین المللی است و باید در فضای عمومی آن از مفاهیمی استفاده شود که ادبیات یکسان را در اذهان زائران، مسافران و گردشگران تداعی کند و برای همه پذیرفته شده باشد.
وی ادامه داد: از کلماتی باید استفاده کرد که مقبولیت علمی به همراه خود داشته باشند. در شهرهای مذهبی تمام دنیا و ایران نظیر شیراز نیز از همین نامها استفاده می شود. شهرداری مشهد نه اسم گردشگر را روی این مراکز گذاشته، نه اسم مسافر و نه زائر بلکه این مراکز با عنوان 'مرکز تخصصی اطلاعات سفر' نامگذاری شده اند.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد گفت: فارغ از مباحث سیاسی و با هدف انجام کار تخصصی و علمی تاکنون در خصوص فعالیت این مراکز موفق عمل کرده ایم. نباید به حواشی بپردازیم حیف است در مشهد با این همه ظرفیت خود را درگیر حواشی کنیم، از زائران و گردشگرانی که به مشهد می آیند بهره لازم را نبریم و رضایتمندی را برای آنها ایجاد نکنیم.
وی افزود: برای همه بدیهی و پذیرفته است که نخستین هدف و مقصد هر کسی که به مشهد سفر می کند زیارت بارگاه نورانی امام رضا(ع) و بارگاه منور رضوی می باشد لذا پسندیده نیست اینگونه حواشی ایجاد شود.

* فعالیت 26 مرکز اطلاعات سفر
شالچیان همچنین گفت: هم اینک 26 مرکز اطلاعات سفر در محدوده های زیارتی و گردشگری مشهد و مبادی ورودی این کلانشهر برای خدمت رسانی به زائران و گردشگران فعالیت دارند.
وی افزود: در گذشته به موضوعاتی همانند 'برگزاری دوره های آموزشی، مشهدشناسی و معرفی ظرفیتهای مختلف مشهد مقدس' در این مراکز کمتر توجه می شد و حتی امور مربوطه توسط یک دانش آموز ارائه می شد. اما هم اینک افراد تحصیلکرده همین حوزه در مراکز تخصصی اطلاعات سفر فعالیت می کنند.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد گفت: میزبانی از زائر مقوله های مختلفی دارد. کسانی که در مراکز اطلاعات سفر مشغول فعالیت هستند سعی می کنند در تمام موارد شرط میزبانی را رعایت کنند. شعار شهرداری مشهد 'میهمان داریم، میزبانان خوبی باشیم' است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.