حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی روز پنجشنبه در سومین پیش نشست تخصصی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان مبانی و مسائل مشترک ادیان در حوزه تعلیم و تربیت در مشهد افزود: اسلام و مسیحیت در کنار هم بخش عظیمی از جهان علمی و دینی را تشکیل می دهند و این دو مشترکات فراوان دارند.
وی به مشترکات فراوان میان اسلام و مسیحیت اشاره و بیان کرد: این دو دین در اصول توحید، معادباوری، اعتقاد به منجی، عدالت، عقاید وحیانی، ایمان به انبیاء الهی، تلاش برای پیوند بین دنیا و آخرت، نماز، دعا، عرفان و حرمت نهادن به مراکز مقدس اشتراک دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: البته تهدیدات مشترک شامل الحاد، اندیشه های سکولار، خشونت نسبت به زنان و کودکان، فروپاشی نظام خانواده و افراط گرایی مذهبی نیز میان ما مشترک است.
وی خطاب به مسیحیان مومن گفت: فاصله ما و شما در روشها، سلیقه ها و زبانهاست اما می توانیم در موضوعات مختلف و با توجه به مشترکات فراوان همکاریهای عملی داشته باشیم.
حجت الاسلام مرویان حسینی افزود: اگر انبیاء الهی نبودند وادیان در دنیای کنونی نقش آفرینی نمی کردند قطعا وضعیت دنیا خشونت بارتر و رنج آورتر بود. کنفرانس تربیت دینی معتقد است همراهی ادیان الهی می تواند با تسهیل تربیت دینی رنج بشر را کم و راه تربیت و هدایت او را به سوی دنیایی زیباتر و آرامش بخشتر فراهم کند و مناسبات اجتماعی بشر را انسانیتر نموده و اورا به فطرت، معنویت و اخلاق سوق و مدارای مبتنی بر اخلاق و علم را در میان بشر گسترش دهد.
وی ادامه داد: دو رکن اصلی تربیت دینی را ویژگیهای امام رضا(ع) یعنی عقلانیت و رحمت می دانیم. باید توجه داشت که امروز در بین نظریه های تعلیم و تربیت دیگر تربیتهای تحمیلی، رسمی، تصنعی، تقلیدی، ماشینی و بریده از معنویت و اخلاق و سکولار هیچکدام این دو صفت عقلانیت و رحمت را تامین نکرده اند.
مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: عقلانیت است که انتخاب آزادانه انسان رافراهم و رافت و رحمت است که عشق و احساس و نشاط را به روابط انسانی می بخشد. معتقدیم تربیت دینی تربیت تجربی است. به این معنا که نمونه های عملی و الگوها را معرفی و ارائه می کند.
وی در ادامه همچنین به 34 سال فعالیت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: این مرکز پشتوانه تحقیقاتی و علمی بارگاه رضوی در زمینه دانشهای اسلامی و از دستاوردهای مبارک انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام مرویان حسینی افزود: در طول این سالها نیمی از محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی را استادان و عالمان حوزه های علمی و نیمی دیگر را دانش آموختگان و آکادمیهای دانشگاهی کشور تشکیل داده اند و محصول این سالها چهار هزار طرح و اثر پژوهشی منتشره در زمینه های مختلف اسلامی و دینی می باشد.
وی ادامه داد: افزون بر 117 مورد از آثار این مرکز پژوهشی در جشنواره های ملی و بین المللی جزو برترینها بوده است. هر اثری که درزمینه مسیحیت در ایران منتشر شده آن اثر را کتابشناسی و منتشر کرده ایم و نیز حداقل 15 اثر از زبان فرانسه ترجمه و منتشر شده است.
'همایش تربیت دینی در ادیان ابراهیمی' اسفند ماه آتی از سوی آستان قدس رضوی و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد برگزار می شود. هدف این همایش بین المللی با حضور دانشگاهها، پژوهشگاهها، موسسات آموزش عالی و حوزه‌ های علمیه سراسر کشور 'برقراری تعامل و همفکری اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان در ارتباط با مبانی، مسائل و چالشهای مشترک در زمینه تربیت دینی، تبادل تجارب عملی ادیان ابراهیمی و زمینه سازی دستیابی به تولید دانش و تقویت دین' است.
پیش از برگزاری 'همایش تربیت دینی در ادیان ابراهیمی' سه نشست تخصصی به منظور آمادگی بیشتر طراحی و نخستین آن ماه گذشته در لبنان با حضور اساتید ایرانی و لبنانی برپا شد. دومین و سومین نشست نیز دیروز و امروز با عنوان 'نظام تربیت دینی در دانشگاهها، حوزه‌ ها و مراکز دینی' با حضور سه نفر از مسیحیان ساکن فرانسه در مشهد برپا شد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.