محمد علی ربانی روز سه شنبه در دومین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: به رغم اینکه هندوستان و شبه قاره هند برای ایران بسیار مهم است دانشگاههای ما به صورت جدی در این زمینه مطالعه نکرده اند.
وی ادامه داد: اجرای بسیاری از موافقتنامه ها و تفاهمنامه ها بین دو کشور ایران و هند منوط به مشارکت جدی دانشگاههای دو کشور است زیرا برخی از این موافقتنامه ها مربوط به همکاریهای دانشگاهی است.
وی اظهار داشت: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کتابهایی با عنوان 'جامعه و فرهنگ کشورها' در حال تدوین است اما هنوز در مورد هند چنین کتابی منتشر نشده و کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند می تواند در این زمینه کمک کند تا چنین کتابی درباره هند و کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان و بنگلادش هم منتشر شود.
ربانی افزود: گفت و گوهای دینی با هند چند سالی است که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور در حال انجام است که متولی آن نهادهای دینی هستند اما اگر پشتوانه دانشگاهی هم داشته باشد پایدارتر و علمی تر خواهد بود.
وی ادامه داد: چون در هند رویکردهای معنا گرا به دین و آئین وجود داشته است تجار و بازرگانان قدیم ایرانی به زیرکی دریافته بودند که می توانند از دریچه تصوف برای گفت و گو با مخاطب هندی وارد شوند.
وی گفت: تعامل با متصوفه از پروژه هایی است که یکی دو سال است توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال پیگیری است که به علت تغییر رویکرد سعودیها و تعامل با آنها این فرصت به یک تهدید تبدیل می شود.
وی ادامه داد: حدود 45 درصد از ظرفیت جهان اسلام مرتبط با متصوفه است و این موضوع به ویژه در شبه قاره هند بسیار مهم است چون تصوف شبه قاره پیوستگی بسیار با تشیع و زبان فارسی دارد و گسترش تعامل با متصوفه در شبه قاره هند به معنای توسعه تعاملات فرهنگی، احیای میراث تاریخی، فرهنگی و نیز زبان فارسی است.
ربانی گفت: در این زمینه هم در عرصه پژوهش و مطالعه و هم در حوزه تعامل و ارتباطات به همکاری مجموعه های دانشگاهی نیاز است.
دومین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند به مدت یک روز با حضور 22 دانشگاه و پژوهشگاه کشور در مشهد برگزار شد.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.