هم اینک مشهد در تولید تجهیزات پزشکی و لوازم پزشکی مصرفی مختلف نظیر ایمپلنتهای ارتوپدی، ونتیلاتور و مونتاژ دستگاه سی.تی.اسکن در سطح ایران پیشگام است بطوری که 50 درصد ایمپلنتهای ارتوپدی مورد نیاز کشور نظیر ایمپلنتهای تروما، فک و صورت و ستون فقرات در مشهد تولید می شوند.
این رونق فعالیت در عرصه تجهیزات پزشکی و نیز حساسیت آن برای سلامت عمومی موجب شده تا دست اندرکاران این حوزه در پی تحریمهای غیرانسانی استکبار جهانی به فکر مقابله با تبعات آن و جبران کمبودها باشند.
به همین علت اخیرا برای نخستین بار در کشور 'مرکز اورهال تجهیزات پزشکی' دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور تعمیر تخصصی تجهیزات دارای نقص فنی راه اندازی شده است. همچنین 'نخستین استارتاپ دمو تجهیزات پزشکی' کشور با هدف تجاری سازی محصولات این حوزه در مشهد برپا شد.

* 25 واحد تولید تجهیزات و لوازم پزشکی
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: این شهر بعد از تهران قطب تولید تجهیزات پزشکی در کشور به شمار می رود بطوری که 25 واحد تولید تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی هم اینک در مشهد فعال هستند که برخی از آنها بزرگترین و مجهزترین مرکز از نوع خود در سطح ایران به شمار می روند.
مرتضی مقدم افزود: در این واحدها تجهیزات ارتوپدی مثل پیچ و پلاک، یونیتهای دندانپزشکی، سی.تی.اسکن، دستگاههای بیهوشی، تختهای بیمارستانی، سرنگ، وسایل یکبار مصرف، لباس درمان، عصا، واکر، آبسلانگ، باند و پنبه، آب مقطر و مواد شیمیایی، حلالها و رزینها، ویلچیر برقی و قالبهای دندانپزشکی تولید می شود.
وی ادامه داد: همچنین 350 واحد عرضه محصولات پزشکی و آزمایشگاهی در سطح مشهد فعالیت دارند که زمینه ساز اشتغال برای افزون بر هزار نفر شده اند.
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد همچنین گفت: تحریمها کمترین تاثیر را در بخش دارو، تجهیزات پزشکی و دارویی داشته اما مشکلی اصلی در انتقال ارز است که با تاخیر انجام می شود و شرکتهای مشهور و معروف دنیا از ترس تحریمهای آمریکا همکاری لازم را با ما نداشته و این موضوع در افزایش قیمت تجهیزات تاثیر گذاشته است.
وی افزود: هم اینک بخشی از تولیدات تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی در مشهد به کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و پاکستان صادر می شود.

* تولید داخلی 60 درصد تجهیزات پزشکی
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات پزشکی یکی از گرانترین و مهمترین منابع بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی بعد از منابع انسانی به شمار می روند.
دکتر حسن خداپرست افزود: حوزه تجهیزات پزشکی شامل سه فرآیند تامین و خرید، نگهداری و کنترل کیفیت است. در خرید تجهیزات پزشکی انتخاب باید درست و متناسب با نیاز و ترجیحا تولید داخل با قیمت و شرکت پشتیبان مناسب باشد. توجه به فرآیندهای نگهداری و کنترل کیفیت نیز در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی ادامه داد: هم اینک 60 درصد لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه پیشگام و از توانمندیهای گوناگونی برخوردار است.
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گفت: گرچه کشور در زمینه تولید تجهیزات پزشکی به موفقیتهای زیادی دست یافته اما هم اکنون بیشتر تجهیزات پزشکی 'های تک' مانند دستگاههای پرتودرمانی از خارج وارد می شوند زیرا تولید این دستگاهها در انحصار چند کشور جهان است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاههای تیپ یک کشور است که برای تربیت دوره های بالاتر از تخصص در رشته های پزشکی نیاز به تجهیزات پزشکی 'های تک' دارد.
دکتر خداپرست ادامه داد: 9 دستگاه ام.آر.آی، 11 دستگاه سی.تی.اسکن و 9 دستگاه پرتودرمانی در مشهد از جمله تجهیزات پزشکی 'های تک' فعال در این شهر است که وضعیت مناسبی دارند.
وی همچنین گفت: در شرایط کنونی برخی مراکز درمانی به دلیل تحریم، افزایش قیمتها و مشکلات مربوط به تبادل ارز در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود با چالشهایی مواجه هستند.
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی به راه اندازی نخستین واحد اورهال تجهیزات پزشکی کشور در این دانشگاه اشاره و بیان کرد: این واحد با هدف تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی کانونی را راه اندازی کرده که در آن تجهیزات پزشکی تعمیر اساسی شده و دوباره به چرخه بهره برداری باز می گردند.

* تمام تجهیزات بلااستفاده اورهال می شوند
رئیس کانون احیا تجهیزات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد(کاتد) نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز در راستای وارد مدار نمودن تجهیزات درمانی دچار نقص فنی راه اندازی شده است.
دکتر غلامرضا غیور افزود: در قالب اورهال تجهیزات پزشکی، دانش آموختگان مهندسی پزشکی با استفاده از روشهای مهندسی معکوس نسبت به تعمیر تجهیزات اقدام می کنند.
وی ادامه داد: کانون احیاء تجهیزات درمانی با همکاری پژوهشگران مستقر در شرکتهای دانش بنیان و فناور ایجاد شده است. این طرح از حدود یک سال پیش با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حجم کوچک به صورت پایلوت آغاز امسال با فراهم شدن زیرساختهای لازم به صورت گسترده اجرایی شده است.
رئیس کانون احیا تجهیزات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بر اساس دستور رئیس دانشگاه از این پس تمام تجهیزات بلااستفاده وارد چرخه تعمیرات می شوند و این آمادگی وجود دارد که تجهیزات بیمارستانها و واحدهای دانشگاهها با بهترین دانش فنی و توانمندی بازسازی، احیا و تعمیر شوند.

* تجهیزات پزشکی تولید ایران به 255 کشور صادر می شود
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا در سفر به مشهد و بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی این شهر گفت: حوزه تجهیزات پزشکی در ایران بسیار وسیع است بطوری که هم اکنون دو هزار و 200 شرکت داخلی و شش هزار و 100 نمایندگی شرکتهای خارجی در این حوزه فعالیت دارند.
رضا مسائلی افزود: هم اینک شش هزار قلم دارو و 280 هزار قلم کالای حوزه تجهیزات پزشکی در ایران تولید می شود و هزار تولیدکننده داخلی، شرکتهای دانش بنیان و متخصصان جوان و دانشمند کشورمان در این بخش فعال هستند.
وی گفت: حوزه تولید تجهیزات پزشکی ایران با رشد قابل ملاحظه ای در حال پیشرفت است بطوری که هم اینک تجهیزات پزشکی از ایران به 255 کشور دنیا صادر می شود.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.