عبدالحسین ملک جعفریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مدال ‌ها در مسابقات جهانی، المپیک، تورنمت ‌های بین ‌المللی، بازی های آسیایی و باشگاه‌ های داخلی مرتبط با ورزش کشتی کسب شده است.
وی اظهار داشت: جهان‌ پهلوان تختی اولین مدال ‌آور المپیک ایران است که برای کشور مدال طلا کسب کرد و این نشان طلا به همراه مدال های نقره و برنز جهانی و همچنین یک بازوبند پهلوانی از برجسته ترین نشان های پهلوان تختی در گنجینه مدال این موزه به شمار می رود.
وی گفت: این مدال های برجسته شامل مدال نقره پانزدهمین المپیک هلسینکی فنلاند در سال 1952، مدال نقره قهرمانی جهان در ورشو در سال 1955، مدال نقره هفدهمین المپیک رم در سال 1960، مدال طلای شانزدهمین المپیک ملبورن استرالیا در سال 1956 و بازوبند پهلوانی در سه سال‌ متوالی از 1335 تا 1337 شمسی است.
ملک جعفریان افزود: هم اکنون بیش از 350 مدال در این گنجینه در معرض نمایش است.
غلامرضا تختی، نماد پهلوانی و فروتنی در فرهنگ ورزشی ایران است که در المپیک 1956 ملبورن نخستین مدال‌ طلای تاریخ ورزش ایران در بازی ‌های المپیک را کسب کرد.
وی با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌ های آسیایی، در فهرست برترین ‌های قرن فیلا (فدراسیون جهانی کشتی) در جایگاه سیزدهم قرار دارد.
17 دی ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی است، به مناسبت پنجاه و یکمین سالروز درگذشت وی مراسم پاسداشتی برای این ورزشکار پر افتخار با حضور جمعی از پیشکسوتان، پهلوانان و قهرمانان کشتی، فردا (سه شنبه) در محل موزه آستان ‌قدس‌ رضوی برگزار می‌ شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.