عبدالرحیم تاج محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تثبیت کتیبه و کاشی کاری ها، لکه گیری، مرمت قسمت های آسیب دیده و آغشته شدن کتیبه های گچی و آجری به مواد غیر قابل نفوذ رطوبت از مهمترین اقدامات مرمتی این بنای تاریخی بوده است.
وی اظهار داشت: برای این اقدامات 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی هزینه شده است.
وی همچنین از پایان مرمت درب مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی خبر داد و گفت: ترمیم و مرمت قسمت های آسیب دیده، لایه برداری و مرمت ترک های ایجاد شده بر روی این اثر تاریخی با هزینه بیش از 80 میلیون ریال از دیگر اقدامات مرمتی در این بنای تاریخی بوده است.
تاج محمدی افزود: محوطه سازی این بنا نیز با 100 میلیون ریال از اعتبارات ملی و دیوارکشی ضلع غربی مزار به صورت مشارکتی با شهرداری، شورای اسلامی شهر تایباد و اداره اوقاف این شهرستان در حال انجام می باشد.
وی همچنین از تشکیل 30 پرونده اولیه برای ثبت برخی تپه ها، محوطه ها و بناهای تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: این پرونده ها در مرحله بررسی استانی قرار دارند.
وی به پراکندگی و تعدد آثار تاریخی تایباد و کمبود اعتبارات برای مرمت آنها اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون 30 درصد از بناهای تاریخی این شهرستان نیازمند مرمت است که برای این منظور 15میلیارد ریال مورد نیاز است.
تایباد 44 اثر تاریخی ثبت شده و 43 اثر تاریخی شناسایی شده دارد.
مجموعه تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی در سال 1314 به شماره 309 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
این بنا در سال 848 هجری قمری توسط پیر احمد خوافی ساخته شد و بانی ساخت آن نیز شاهرخ تیموری بوده است.
مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، میل کرات، مجموعه تاریخی رباط عباس آباد، بقایای قلعه تاریخی سعد آباد از مهمترین آثار و بناهای تاریخی شهرستان تایباد است.
تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.