به گزارش ایرنا این نمایشگاه تلاش کرده تا ظرفیت های گردشگری خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس را در قالب حمایت از برندها در حوزه کالا و بخصوص سوغات و خدمات تبیین کند و در این حوزه فضایی برای معرفی آخرین دستاوردهای صاحبان برند در حوزه های مختلف کالایی و خدماتی ایجاد کند.
آنچه می توان به عنوان نقطه برجسته این نمایشگاه مورد اشاره قرار داد، توجه به ظرفیت های محلی و استانی است که می تواند در عرصه توسعه صنعت گردشگری ارزآور، اشتغالزا و ثروت زا باشد که متاسفانه از بسیاری از آنها غافل شده ایم.
بی شک آثار تاریخی منحصر به فرد بویژه حرم مطهر رضوی، مناطق زیبا و طبیعی، غذاها و خوراکی های سنتی، روستاهای زیبا و هدف گردشگری، صنایع دستی بویژه جواهر و سنگهای قیمتی که در این عرصه مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ شناخته می شود، آرامگاه های شاعران مطرح دنیا چون فردوسی، خیام و عطار و...، برندهای صنعتی منحصر به فرد مانند چرم، همه و همه ظرفیت های محلی و تولیدات داخلی است که می تواند یک برگ برنده در جذب گردشگر باشد.
گوشه ای از این ظرفیت ها در قالب برند کالاها و خدمات خراسان رضوی در نمایشگاه تخصصی تولیدات ملی با رویکرد گردشگری به نمایش درآمده تا تلنگری نسبت به اهمیت حمایت از تولید ملی و نگاهی نو به صنعت گردشگری از دریچه ظرفیت های محلی و بومی باشد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان در این خصوص گفت: نخستین نمایشگاه تخصصی تولیدات ملی با رویکرد گردشگری در قالب 26 غرغه با حضور 27 شرکت دانش بنیان و شرکت های خصوصی در زمینه تولیدات تجاری، سوغات، تولیدات صنعتی و خدماتی بویژه در بخش بهداشت و درمان مرتبط با صنعت گردشگری برپا شده است.
رضا قنبری اظهار داشت: برگزاری این نوع نمایشگاه ها در نشان دادن توانمندی ها و ظرفیتهای استان خراسان رضوی بی نظیر و تبلور عینی 'ما می توانیم' است.
وی بیان کرد: سه شرکت دانش بنیان از پارک علم و فناوری خراسان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند که کالا و محصولات قابل اعتنای خود در حوزه گردشگری را در معرض بازدید عموم قرار داده اند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: حضور شرکتها در این نمایشگاه و خلاقیت های آنها زمینه ساز تعامل برای تکمیل زنجیره تولید به مصرف است تا در شرایط تحریم بتوان از تعامل و همکاری بخشها، این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز هنگام بازدید از این نمایشگاه گفت: گردشگری در زمره صنایعی است که نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می کند و در این بین ایران از غنی ترین جاذبه های گردشگری در بین اکثر کشورهای جهان برخوردار است.
غلامعباس ارباب خالص اظهار داشت: مشهد در جذب گردشگر خارجی وضعیت بسیار مناسبی دارد و به موازات افزایش گردشگران خارجی، مراکز علمی، صنعتی، رفاهی، تجاری و گردشگری آن رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.
وی بیان کرد: در شرایطی که تبلیغات سوء بسیاری نسبت به ایران انجام می شود، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های گردشگری ایران می تواند ذهنیت های منفی را تغییر داده و بستر جذب بیشتر گردشگر را فراهم کند زیرا بهترین زمینه برای جلوگیری از این تبلیغات نادرست حضور خود گردشگران در ایران است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور گفت: در کالاهای منحصر به فرد خراسان برندسازی مناسبی صورت گرفته است و از جمله آن برندهای معتبری در حوزه قالی و زعفران استان وجود دارد که به عنوان سوغات باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
ارباب خالص اظهار داشت: ظرفیت های بومی بهترین مزیت در جذب گردشگر هستند و خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از جاذبه های بومی و محلی برای گردشگران غنی است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: امروز دغدغه بیشتر افراد جامعه در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال است، لذا به طور قطع بدون تولید کالا و ارائه خدمات نمی توان شغل ایجاد کرد.
علی رسولیان اظهار داشت: حمایت از تولید داخلی، تغییر رویکرد نسبت به مقوله کارآفرینی و تسهیل شرایط آن، حمایت از ایده های نو و خلاقانه و تمرکز بر ظرفیت های بومی و تقویت آنها می تواند مشکل اقتصاد کشور را حل کند و زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری نیز باشد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی همدلی و همکاری بین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد و حل مشکلات و تسهیل امور مهمترین اقدام برای توسعه اقتصادی است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: امروز دشمن تمام همت خود را به کار برده است تا ملت ایران را از نظر اقتصادی زیر فشار قرار دهد، لذا باید ظرفیت های داخلی را جدی گرفت و در این میان بهره گیری درست از مزیت های گردشگری داخلی می تواند چاره ساز باشد.
رسولیان، ضعف در برندسازی کالاها و خدمات مزیت دار حوزه گردشگری خراسان رضوی را از ضعف های بزرگ این صنعت دانست و گفت: تاکنون تنها چند برند در حوزه کالایی و خدماتی خراسان رضوی ایجاد شده و حال آنکه خراسان رنگین کمان ظرفیت های گردشگری در حوزه غذا، مناطق طبیعی، صنایع دستی، سوغات، ظرفیت های فرهنگی و مذهبی و آثار تاریخی است و بسیاری از آنها برندسازی نشده است.
مدیر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاه تولیدات ملی با رویکرد گردشگری در سال حمایت از کالای ایرانی، نشان از تلاش جوانان این حوزه دارد و درخور توجه است.
مهدی فروزان اظهار داشت: شرایط خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از تولیدات داخلی در حوزه گردشگری بسیار مناسب است و در این زمینه تنها حمایت مسئولان از طرحهای نوآورانه و خلاقانه و بهره گیری از دانش روز ضرورت دارد.
وی با اشاره به مکان یابی مناسب برای برگزاری این نمایشگاه گفت: هتل درویشی، به عنوان مرکز جذب گردشگر خارجی انتخاب مناسبی برای برپایی این نمایشگاه است و این مهم نشان از ظرفیت هایی است که تاکنون برای اقامت گردشگران و خدمات هتلینگ در مشهد ایجاد شده است.
وی ادامه داد: روزانه در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد 600 روادید خارجی صادر می شود، سالانه 30 میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد سفر می کنند لذا مسائل مربوط به زیارت، خرید، سیاحت و سلامت برای هر زائری که به مشهد می آید از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیر هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: با برگزاری این نمایشگاه ها باید به سوی حمایت از برندهای داخلی در حوزه کالایی و خدمات، ایجاد قراردادهای مثبت و سرمایه گذاری شرکت های خارجی با تولیدکنندگان داخلی پیش رفت زیرا پرداختن به همه این موارد می تواند اشتغال را توسعه دهد و مشکلات اقتصادی را حل کند.
فروزان با بیان اینکه توجه به مساله افزایش جذب گردشگر تنها به لحاظ کمی نیست، افزود: باید کیفیت ارائه خدمات به گردشگر در خراسان رضوی و مشهد را نیز افزایش داد، این مساله منجر به افزایش مدت اقامت زائر و بهره مندی بهتر وی از شرایط زیارت، سیاحت، سوغات و سلامت و همچنین ارزآوری بیشتر برای مردم می شود.
وی اظهار داشت: وجود بارگاه منور رضوی در حوزه گردشگری مذهبی، بیمارستان و مراکز پیشرفته پزشکی در حوزه گردشگری سلامت و وجود مراکز تجاری مختلف در حوزه خرید سوغات و غیره از نقاط قوت مشهد به لحاظ جذب گردشگر است.
فروزان با بیان اینکه در سوغات مشهد اصالت ویژه نهفته است، افزود: سوغات می تواند پیام آور خوبی های ایران به کشورهای دیگر باشد.
مدیر هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه رسانه ها تاکنون به خوبی به مقوله حمایت از تولیدات داخلی نپرداخته اند، شاید بهتر است در خصوص تبلیغات رسانه ای برای تولیدات داخلی یارانه ای از سوی دولت در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: برای توسعه گردشگری فضای مجازی، استارتاپ ها و رسانه ها می توانند بهترین مولفه به لحاظ تبلیغات برای جاذبه ها و مزیت های داخلی به منظور جذب گردشگر باشند.
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: در جهان برند و نام تجاری حرف اول را در معرفی کالا و خدمات می زند زیرا داشتن نام تجاری زمینه ساز حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده است.
محمود بنانژاد اظهار داشت: برند و نام تجاری در واقع معرف کالا در سطح جهانی است، تاکنون نیز برندهای خوبی با محوریت کالا و خدمات در مشهد شکل گرفته و برگزاری این نمایشگاه بهترین فرصت برای معرفی این برندها است.
وی اظهار داشت: با این حال هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی نتوانسته اند برند خاص یا نام تجاری برای محصول خود داشته باشند و یا کسانی که صاحب برند هستند نتوانسته اند آن را به خوبی معرفی کنند لذا همه این موارد نیاز به آموزش دارد.
بنانژاد با اشاره به برپایی هفتمین همایش برندینگ خراسان رضوی که اخیرا در مشهد برگزار شد، گفت: در این همایش برندهای خوبی کشف شد و در کنار آن آموزش های لازم برای معرفی و به فعلیت درآوردن برندها به مخاطبان ارائه شد.
رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار داشت: بهتر است نمایشگاه گردشگری با رویکرد حمایت از تولیدات ملی به یک رویداد همیشگی تبدیل شود زیرا هر چه مزیت ها و ظرفیت ها به همگان معرفی شود، بستر ارائه خدمات بهتر به گردشگر و در نهایت افزایش مدت اقامت آنان در مشهد فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه تولیدات ملی با رویکرد گردشگری از 12 تا 14 دیماه در یکی از هتل های مشهد دایر شده است.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.