شیما نصرالله حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در کنترل غلظت پلاسمایی کلسیم و فسفر ، رشد ، استحکام و معدنی شدن و حفظ تراکم استخوان، کنترل التهاب و عملکرد سیستم ایمنی نقش موثر دارد.
وی با بیان اینکه ویتامین D به ویتامین آفتاب نیز معروف است اظهار داشت: رنگ پوست بدن بر میزان تولید ویتامین D تاثیر دارد و افراد با پوست روشن، تنها باید به مدت 45 دقیقه با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب ، ویتامین D مورد نیاز خود را جذب کنند در حالی که مدت زمان مورد نیاز برای افراد سیاه پوست بیش از سه ساعت است.
وی مهمترین منابع ویتامین D را در روغن ماهی ، زرده تخم مرغ ، شیر و غلات غنی شده ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن ، جگر ، غذاهایی که در معرض نور آفتاب خشک شده اند و نور خورشید عنوان کرد.
نصرالله حسینی گفت: کسانی که که همیشه در خانه هستند ، افراد مسن و دارای اضافه وزن و چاق با نخوردن ماهی ، لبنیات و آفتاب نگرفتن در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه شربت ، قطره ، قرص و کپسول خوراکی ویتامین D در دوزهای متفاوت برای مصارف خوراکی و فرم تزریقی آن نیز موجود است ، افزود: افرادی که دچار علائمی مانند افسردگی و خمودی ، ضعف عضلانی ، خواب آلودگی ، کج خلقی هستند و یا بیماران اعصاب و روان ، قلب و عروق ، آسیب استخوانی و شکستگی و دارای بیش فشاری خون باید برای وضعیت ویتامین D به پزشک مشاور خود مراجعه کنند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دارای 52 عضو هیات علمی و 619 دانشجو است که دانشجویان آن در 10 رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی، تکنسین سلامت دهان و دندان و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی این شهرستان به 47 دستگاه می رسد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
7079/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.