مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز چهارشنبه در جریان این اقدام فرهنگی گفت: استاد اخوییان بیش از نیم قرن در زمینه هنر آجرتراشی و مرمت بناهای تاریخی فعالیت داشته و به مرمت بناهای تاریخی همت گماشته و آثار ارزشمندی در زمینه آجرتراشی به یادگار گذاشته است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: این پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی خراسان رضوی دارای سبکی مخصوص در آجرتراشی و تزیینات معماری سنتی می باشد که به عنوان میراث فرهنگی در فهرست ملی به ثبت رسیده است.
پس از نصب 'کاشی ماندگار' بر سر در منزل اساتیدی همچون 'عثمان محمدپرست، یعقوب دانش دوست، محمدجعفر یاحقی و سید جلال شمسی نژاد' این پنجمین کاشی ماندگار نصب شده بر سر در منزل یک استاد ارزشمند در حوزه میراث فرهنگی است.
سیدمحمد میرقاسم اخوییان سال 1305 در کوچه تکیه ابوالفضل پشت مسجدجامع نیشابور به دنیا آمد. پدرش ذبیح‌الله و مادرش حواسلطان وی را به مکتب فرستادند. نخستین تجربه کاری وی در سن هشت سالگی بود زمانی که خانه شان را می ساختند، جلو دست استاد بنا با بازیگوشی آجر می‌ برد و تشویق می ‌شد. آن زمان روی آجرها صاف نبود و گاهی اوقات آجر را داخل آب می گذاشت و آبساب می ‌کرد تا صاف شود. این کار مورد توجه چند بنای محل قرار گرفت. اخوییان در آن دوران به جز آشنایی با مواد و مصالح آجر، با صنایع دستی مانند فرت بافی، کلاه مالی، حلب سازی و آهنگری هم آشنا شد. بعد از مدتی استاد نورالله صحت یکی از معماران خوب آن زمان که متوجه علاقه او به خاک، گل و آجر شده بود به پدرش پیشنهاد داد به محمدقاسم اجازه بدهد به او در کار بنایی کمک کند. نخستین کاری که محمدقاسم با استاد صحت انجام داد نیمه و چارک کردن آجرهایی بود که باید دور یک پنجره کار می شد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.