به گزارش ایرنا، گرچه سبزوار از ابتدای دهه 1360 بطور جد فعالیت خود را در این عرصه ورزشی آغاز کرد اما آغاز شکوفایی هندبال در این شهرستان علاوه بر رشد استعدادهای طبیعی در گرو اقدامات دیگر از جمله استخدام تعداد زیادی بازیکن خوب در آموزش و پرورش از سالهای دور بود که سبب شد هر کدام از این بازیکنان چندین مدرسه را زیر پوشش آموزشهای ورزش هندبال قرار دهند و کم کم این رشته را به ورزشی پرطرفدار میان مردم سبزوار تبدیل کنند.
رشد و شکوفایی رشته هندبال در سبزوار سبب شد این شهرستان با اتکا بر نیروهای بومی از همان ابتدای برگزاری مسابقات هندبال کشور در دهه 1370 موفق به حضور در رقابتها شود و با کسب دهها عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی و همچنین معرفی بازیکنان متعدد مرد و زن به رده های سنی مختلف تیم ملی، خود را به عنوان مهد هندبال کشور به اثبات رساند.

*دوران افول
پس از سالها حضور مقتدرانه نمایندگان سبزوار بر قله افتخارات هندبال ایران و همچنین حضور در مسابقات آسیایی، این رشته ورزشی از اوایل سال 1393 بخاطر برخی بی تدبیرها و بی توجهیها دچار مشکل شد و رو به افول گذاشت.
رئیس اداره ورزش و جوانان سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: سبزوار همیشه در این رشته ورزشی حرفی برای گفتن داشت و به عنوان حریفی قدر شناخته می شد بطوری که در آخرین سالهای حضور نماینده سبزوار در دهه 1390 این تیم موفق شد با سه قهرمانی پیاپی و حضور در مسابقات باشگاههای آسیا خوش بدرخشد.
مجید نصرالله زاده ادامه داد: پس از آن با چند سال بلاتکلیفی هیات هندبال خراسان رضوی در انتخاب رئیس هیات، در نهایت بی انگیزگی حامیان مالی سبب شد هندبال سبزوار در مسیر انزوا قرار گیرد و از مسیر اصلی خود فاصله بگیرد.
وی گفت: این مشکلات در نهایت موجب آن شد که نماینده هندبال سبزوار 'تیم ثامن الحجج(ع)' که موفق به کسب قهرمانی لیگ برتر هندبال در سال 1393 شده بود در دوره بعدی رقابتهای لیگ برتر حضور نداشته باشد.
رئیس اداره ورزش و جوانان سبزوار این عدم حضور را ابتدای افول ورزش هندبال این خطه توصیف و بیان کرد: سال 1395 با تلاشهای صورت گرفته نماینده ای از سبزوار با عنوان 'بیتا' در رقابتهای لیگ برتر شرکت کرد اما این تیم موفق به کسب جایگاهی بهتر از ششم در لیگ هندبال نشد.
وی افزود: تداوم مشکلات و نبود حامی مالی سبب شد سبزوار دوباره در سال 1396 محروم از حضور نماینده ای در لیگ برتر باشد و طرفداران بی شمار هندبال در این خطه مجدد در حسرت ماندند.
نصرالله زاده ادامه داد: امسال نیز با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیمی با عنوان 'سربداران' در رقابتهای لیگ برتر شرکت کرده اما به دلیل فقدان حمایت کافی در نیم فصل اول رقابتها با هشت شکست، یک تساوی و تنها یک برد در رده هفتم جدول 9 تیمی لیگ برتر هندبال کشور قرار دارد.
وی گفت: با این وجود می توان دوباره هندبال سبزوار را به روزهای اوج رساند. روشن نگهداشتن چراغ هندبال سبزوار منوط به همیاری و حمایت مدیران، مسئولان شهری و جذب حامی مالی است زیرا با دستان خالی امکان حمایت از تنها نماینده هندبال خراسان رضوی وجود ندارد.

* هندبال سبزوار یک برند است
سرمربی تیم هندبال سربداران سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با وجود پیشکسوتان نام ‌آور و تلاش برخی مسئولان چراغ هندبال سبزوار در لیگ برتر مجدد روشن شد و اگر این حمایتها تداوم داشته باشد هندبال سبزوار به روزها اوج باز خواهد گشت.
علی شعبانپور افزود: سبزوار در سالهای گذشته با حمایتهای مؤسسه مالی ثامن الحجج(ع) به‌ حق خود در کشور رسید و جایگاه اصلی را در ورزش هندبال کشور پیدا کرد اما در پی قطع حمایت هندبال شهرستان دچار رکود شد.
وی ادامه داد: حق نداریم هندبال سبزوار را نادیده بگیریم، هندبال سبزوار یک برند و امتیاز است که توجه به آن بستر توسعه سایر رشته های ورزشی را نیز فراهم می کند.
رئیس هیات هندبال سبزوار گفت: تیم سربداران در نیم فصل نخست لیگ برتر هندبال برای روی سکو رفتن بسته نشد بلکه هدف اصلی ما حضور در سی و یکمین دوره لیگ برتر آقایان در سال 97 پس از یک وقفه طولانی بود.
شعبانپور افزود: با شرایط موجود نتیجه نگرفتن تیم را ناکامی نمی دانیم. امیدواریم با کسب تجربه در نیم فصل نخست و تقویت تیم حضور مقتدرانه تری در ادامه رقابتهای لیگ برتر داشته باشیم.
وی ادامه داد: نبود حامی مالی از مهمترین مشکلات تیم است. بازیکنانم با آن که متاهل هستند و مشکلات اقتصادی دارند اما از روی تعصب قرارداد سفید امضا کردند و با آنکه تاکنون مطالبات آنها پرداخت نشده اعتراضی نداشته اند.
سرمربی تیم هندبال سربداران سبزوار گفت: هم اینک تیم حامی مالی ندارد و ریالی به بازیکنان پرداخت نشده است. تنها برخی شرکتهای تبلیغاتی کمکهایی به تیم می کنند که آنها هم صرف هزینه لباس بازیکنان و رفت و آمد برای حضور در رقابتها شده است.
وی افزود: البته با پیگیری یکی از نمایندگان مجلس برخی از سازمانها قولهایی برای کمک مالی داده اند.

* توجه به هندبال سبزوار سرمایه گذاری است
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توجه به ورزش و هندبال سبزوار نوعی سرمایه گذاری است که سبب ایجاد شور و نشاط بین جوانان می شود و آسیبهای اجتماعی را کاهش می دهد. از طرف دیگر حضور هندبال سبزوار در لیگ برتر سبب توسعه این رشته ورزشی در شهرستان می شود.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: سبزوار خاستگاه هندبال کشور است اما ورزشکاران این خطه پارسال به سبب نبود حامی مالی نتوانستند در مسابقات لیگ برتر هندبال حضور داشته باشد. تلاش داریم با اقدامات موثر دیگر شاهد چنین رخدادی نباشیم.
وی در خصوص تیم هندبال سربداران نیز گفت: هدف تیم سربداران برای مسابقات امسال قهرمانی نبود اما کادرسازی مربیان قوی و بازیکنان جوان و بومی نویدبخش تیمی منسجم و مقتدر برای سالهای آینده است.
این نماینده مجلس افزود: تاکنون نشستهایی با سرمایه گذاران مختلف برای حمایت از تیم هندبال سبزوار برگزار شده و به زودی حمایت مالی از تیم انجام خواهد گرفت.
جامعه هندبال سبزوار 320 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 60 نفر بازیکن در رده نونهالان، 40 نفر نوجوان، 45 نفر ورزشکار رده سنی جوانان، 100 نفر بازیکن بزرگسال، 30 نفر مربی، 15 نفر داور و 30 نفر پیشکسوت هستند. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.