علیرضا صحرایی روز سه شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح بیابان زدایی در کانون بحران محسن آباد شهرستان تایباد افزود: 18.4 درصد بیابانهای کشور در خراسان رضوی قرار دارد.
وی اظهار داشت: از مجموع عرصه های بیابانی این استان یک میلیون و 576 هزار هکتار عرصه هایی هستند که تحت تاثیر فرسایش بادی و مستعد ایجاد و تولید ریزگرد می باشند.
وی گفت: مساحت کانونهای بحرانی فرسایش بادی در استان که 13.6 درصد بیابانهای استان را شامل می شود معادل 768 هزار و 700 هکتار است.
صحرایی افزود: هم اکنون استان خراسان رضوی 15 کانون فرسایش بادی در 15 شهرستان دارد که به صورت یک کمربند از سبزوار شروع شده و در شهرستان سرخس به پایان می رسد.
وی اظهار داشت: تاکنون 573 هزار هکتار از بیابان های خراسان رضوی در اجرای طرح های بیابان زدایی به جنگل های بیابانی تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: از مجموع 11میلیون و 300 هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و 200 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به اجرای طرح های بیابان زدایی در این استان اشاره کرد و افزود: طی چند سال گذشته همکاری و همراهی مردم در قالب سمن های مختلف در حوزه بیابان زدایی قابل تقدیر بوده بطوریکه پارسال 2 هزار هکتار از کانون فرسایش بادی شهرستان گناباد توسط مردم نهالکاری شد و سالانه بیش از پنج هزار هکتار از مناطق مستعد استان و کانون های بادی نهالکاری می شود.
صحرایی به طرح آبخیزداری در حال اجرا در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 110 پروژه آبخیزداری و هفت هزار و 500 طرح بیولوژیک با اعتبار بیش از 2 هزار و 760 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال اجرا می باشد.
فرماندار تایباد نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح بیابان زدایی در عرصه های بیابانی این شهرستان سالانه 100 هکتار از گستره بیابان های این شهرستان کاسته می شود و تثبیت شن های روان در کانون بحرانی حاجی آباد، از مهمترین برنامه های پیش روی این شهرستان است.
حسین شرافتی راد افزود: اکنون وسعت عرصه های بیابانی این شهرستان 43 هزار هکتار است که کانون بحرانی حاجی آباد با پهنه بیش از 18 هزار هکتار، مهمترین حوزه آن است.
وی اظهار کرد: در صورت تامین بودجه مورد نیاز، عملیات بیابان زدایی در این شهرستان با جدیت ادامه می یابد که همه ساله با اعتبار بیش از 700 میلیون ریال این عملیات در این کانون صورت می گیرد.
وی گفت: کاهش سرعت باد، ایجاد فضای سبز، تهیه بستر مناسب برای رشد و نمو علوفه و تثبیت شن های روان از مهمترین اهداف اجرای طرح های بیابان زدایی در این شهرستان مرزی است.
شرافتی راد افزود: امسال با توجه به کاهش بارش و خشکسالی چند ساله، نهالکاری و استفاده از گونه های مختلف گیاهی در کانون بحران حاجی آباد برای مقابله با بادهای موسومی 120 روزه در اولویت است.
کانون بحرانی حاجی آباد در شهرستان تایباد همجوار با مرز دوغارون و روستای حاجی آباد است.
شهرستان تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.