سورنا ستاری عصر دوشنبه در شورای اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: بیش از 50 درصد تعداد نام های کاربری اینترنت در خاورمیانه متعلق به ایرانیان است، این در حالی است که کشورهای عرب زبان جمعیت بیشتری از ایران دارند.
وی اظهار داشت: ایرانیان در استارت آپ ها فوق العاده هستند و بزرگترین استارت آپ های منطقه خاورمیانه در حوزه های آی.سی.تی، نانو، سلول های بنیادی، تجهیزات پزشکی و امثال آن متعلق به ایران است.
وی گفت: عامل اصلی در توسعه اقتصاد نفتی، حوزه مالی و پول است اما عامل اصلی در توسعه اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی و کارآمد است و عامل مالی در اولویت های پنجم یا ششم قرار می گیرد.
ستاری افزود: صادرات سنگ آهن یا نفت خام در واقع خام فروشی است که ارزش افزوده زیاد ندارد اما وقتی فردی شرکت دانش بنیانی ایجاد می کند که محصول این دانش صادر می شود ارزش آن چند برابر صادرات خام است.
وی اظهار داشت: آنچه باعث شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور می شود، اکوسیستم و فرهنگ کارآفرینی است لذا جوانان و نوجوانان باید به گونه ای تربیت شوند که کارآفرینی برای آنها ارزش شناخته شود.
معاون رئیس جمهوری گفت: هر فردی که ایده ای دارد باید بتواند از تسهیلات بهره ببرد و پارک علم و فناوری فقط محیط فیزیکی برای پرورش ایده هاست.
وی افزود: در یک شهر هوشمند، نگاه مردم متفاوت از یک شهر معمولی است، هر روز مردم چیزهای جدید در شهر هوشمند می آموزند و دانش وارد زندگی روزانه مردم می شود، در این میان استارت آپ یک تفکر فرهنگی است تا مردم معضلات جامعه را حل کنند.
وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری دولت به تنهایی در بخش پژوهش به جایی نمی رسیم، اظهار داشت: سرمایه گذاری دولت در بخش پژوهش زمانی موثر واقع می شود که همراه با مشارکت بخش خصوصی باشد.
ستاری گفت: باید به جامعه بیاموزیم که پژوهش چقدر اقتصادی است و چگونه می توان در پژوهش ها سرمایه گذاری کرد.
وی افزود: هم اکنون استارت آپ هایی در کشور شکل گرفتند که چندین میلیارد تومان ارزش دارند و هیچ قانونی نمی تواند مانع توسعه آنها شود و مشکلاتی مانند مالیات و گمرک و بیمه در برابر توسعه آنها به مسائل جزئی تبدیل می شود.
ستاری اظهار داشت: باید محیطی بوجود آورد که در آن سازمان های مختلف محیط کسب و کار را تشکیل دهند و کارآفرینی به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه صنعت در هر منطقه قابل توسعه نیست، گفت: همه توان خود را برای توسعه صنایع در استان اصفهان بکار بردیم اما این استان رتبه سوم بیکاری را در کشور دارد زیرا از ظرفیت فرهنگی و بومی این منطقه برای اشتغال غافل شدیم در حالی که صنعت در چنین منطقه ای کاربری نداشت.
وی افزود: استارت آپ ها از بوم و فرهنگ جامعه بیرون می آیند و دولت باید زیرساخت ها و اکوسیستم را فراهم کند و بخش خصوصی استارت آپ ها در حوزه های مختلف را بوجود آورد.
ستاری ادامه داد شرکت های دانش بنیان فوق العاده ای در پارک علم و فناوری و شهرک صنعتی توس مستقر هستند که آینده موفقیت آمیزی را برای خراسان رضوی رقم خواهند زد.
وی گفت: برای اینکه مشهد به یک شهر هوشمند و فناور تبدیل شود، نیازمند توسعه فعالیت استارت آپ هاست، اقتصاد سنتی پاسخگوی چنین محیطی نیست و قانون فقط یک توافق در اقتصاد سنتی است.
وی افزود: خراسان رضوی ظرفیت های مهم در حوزه اقتصاد از جمله مرز، نیروی انسانی کارآمد و سرمایه دار و فرهنگ کارآفرینی قوی دارد که می تواند زمینه ساز اقتصاد نوین در این استان باشد.
ستاری اظهار داشت: در هیچ کشوری با پول نفت و فروش ذخایر زیرزمینی نمی توان افرادی مانند ابن سینا تربیت کرد و دانش را خرید، تفکر نفتی کشور را دانش بنیان نمی کند و اقتصاد را رونق نمی دهد.
وی بر تقویت صندوق های نوآوری استانها و مشوق ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، تغییر نگاه نسبت به پژوهش به عنوان یک مقوله لوکس تاکید کرد.
معاون رئیس جمهوری گفت: 450 شرکت نوآور در اطراف شهر تهران مستقر شده اند که سود حاصل از فعالیت آنها به مردم منطقه نیز رسیده است، از سوی دیگر کارخانه نوآوری در تهران راه اندازی شده که یکهزار و 500 نفر را جذب کرده و تا پایان سال این تعداد به سه هزار و 500 نفر جوان کارآفرین خواهد رسید.
وی افزود: تاکنون هزار و 500 ایده نوآورانه و فناورانه در دنیا احصا و در قالب هفت جلد کتاب گردآوری و توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به چاپ رسیده است که تجاری سازی این ایده ها باعث می شود از اقتصاد سنتی فاصله بگیریم.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.