حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز شنبه در نشست خبری پیرامون لایحه بودجه 1398، در مشهد افزود: در لایحه بودجه سهم بسیار نامناسبی نصیب خراسان رضوی شد، استانی که هشت درصد جمعیت و 7.2 درصد مساحت کشور را دارد و از ابعادی مثل زیارت و همجواری طولانی با کشورهای خاص همسایه به هیچوجه به شکل مناسب در بودجه سال 98 مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: تقریبا شهروندان همه استانهای کشور از خدمات درمانی دو بیمارستان بزرگ شهر مشهد بهره مند شده اند به نحوی که می توان بدون اغراق گفت نزدیک به 40 درصد خدمات درمانی مشهد به غیر ساکنان این شهر ارائه می شود.
نماینده اصولگرای مجلس گفت: فارغ از این موضوع اصلا دولت برای 30 میلیون زائر مشهد چه سهمیه ای دیده و باز هم جدای از این چه بودجه ای متناسب با اندازه جمعیت مشهد در نظر گرفته است؟ عدم تخصیص بودجه به مشهد و استان بدون در نظر گرفتن این مسائل موجب خدمات رسانی گران و ناکارآمد به زائران شده و به عنوان مثال موجب می شود دفعات سفرهای زیارتی توسط برخی اقشار به این شهر کاهش یابد.
وی افزود: مشکل اینجاست که مسئولان مشهد را نمی شناسند و فکر می کنند مشهد شهری مرفه و مدرن است و نتیجه دیدگاه مذکور لایحه بودجه 98 شده که سهم مالیات مشهد را افزایش داده اند و از طرف دیگر 14 درصد نسبت به گذشته بودجه کارهای عمرانی خراسان رضوی و مشهد کاهش یافته است.
پژمانفر در ادامه همچنین گفت: ساخت قطار سریع السیرهیچ کجای کشور توجیه ندارد به جز مسیر پر تردد تهران - مشهد که منتفی شد. برقی کردن قطار در این مسیر در لایحه بودجه دولت در حال فراموش شدن است و به نظر می رسد در آینده این قطار برقی نیز محقق نخواهد شد.
وی خراسان رضوی را نیازمند مدیریت قوی دانست و به انتخاب نشدن استاندار آن تاکنون اشاره و بیان کرد: در خصوص تعیین استاندار نظر نمی دهیم و اصولا اینکه نماینده وارد تعیین استاندار شود غلط است فقط می خواهیم استان مدیر قوی داشته باشد. وقتی خراسان رضوی استاندار و معاونان استاندار ندارد و شهری مانند مشهد فرماندار ندارد طبیعی است که این استان دچار نابسامانی موجود شود. با توجه به شرائط خاص مشهد که در کشور منحصر به فرد است این شهر نیازمند یک مدیر کارکشته و فعال است و به عنوان یک نماینده از سوی مردم به وزیر کشور گلایه داریم که ما این کوتاهی شما را فراموش نخواهیم کرد.
نماینده مردم مشهد و کلات افزود: 15 استان شرایط و پیش بینی جا به جایی مدیران بازنشسته را داشته اند، چرا استانداران از پیش تعیین نشده اند، این ضعف در کارنامه دولت و آقای رحمانی فضلی ثبت خواهد شد. این عقب افتادگی و تاخیر هر روز در انتصاب استاندار و بلاتکلیفی مجموعه های استان شاید دهها میلیارد هزینه برای یک دستگاه داشته باشد و از طرفی یکی از نتایج عدم وجود استاندار همین تقیدم لایحه بودجه نامناسب به مجلس است.
وی ادامه داد: گلایه به دولت به این خاطر است که وقتی ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد را حذف می کند یعنی این موضوع برای دولت اهمیت ندارد. مصلحت کشور است که به مشهد بپردازیم. این شهر به عنوان مثال میزبان جمعیت قابل توجهی از معلولان جسمی، معتادان پرخطر و متکدیان از سایر نقاط کشور است و اینها بخشی از مشکلاتی است که مشهد از سوی دیگر استانها به دوش می کشد.
پژمانفر همچنین گفت: شرکت پدیده شاندیز زخم کهنه ای است که هر روز وضعیت آن وخیمتر می شود و فردا باید از 1.2 میلیون نفر سرمایه گذار پروژه پدیده عذر خواهی کنیم چرا که اکنون بخشی از دارایی این افراد را بانکها می گیرند و یا برای پرداخت حقوق عوامل اجرایی این پروژه صرف می شود.
وی افزود: چرا سهام تکمیلی پدیده را که وعده داده شده بود به سهامداران ندادند و چرا کسی نیست این موضوع و بدقولی را پیگیری کند.
از هیات مدیره کنونی پدیده تخلفات فراوان و مستندی دارم که دستگاه قضایی باید به این تخلفات بپردازد اما معتقدم پرداختن به این تخلفات کوچک ذهنها را از پرداختن به تخلف بزرگ ستاد تدبیر درخصوص پدیده منحرف می کند.
نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: چرا باید تیم فوتبال پدیده در شرایطی باشد در خطر سقوط به لیگ دسته یک قرار گیرد، آنچه واقعا بد است بلاتکلیفی تیم پدیده است. نه پولی می دهند و نه تکلیف تیم را روشن می کنند و به طرفداران این تیم توجهی ندارند. آیا این اقدام باعث سرخوردگی جوانان و طرفداران تیم نمی شود.
وی همچنین ضمن رد وجود فشار به دولت برای انتخاب استاندار خراسان رضوی گفت: در زمان مرحوم آقای طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی توصیه این بود که انتخاب استاندار با هماهنگی وی انجام شود، امروز با تفکیک جایگاه نماینده ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس و حوزه علمیه خراسان از یگدیگر این موضوع وجود ندارد، هرچند در زمان آقای طبسی نیز مگر همه استانداران با وی هماهنگ بودند؟
پژمانفر افزود: تا جایی که اینجانب می دانم نماینده ولی فقیه آیت الله علم الهدی دخالتی در موضوع انتخاب استاندار نداشته و چنانچه استاندار سابق آقای رشیدیان در پایان دوره کارش گفته بودند آیت الله علم الهدی دخالتی در امور استانداری نداشته اند.
وی در ادامه همچنین گفت: با تایید وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست در کل کشور مشهد بحرانی ترین وضعیت را در خصوص کم آبی دارد که افت 90 سانتیمتری آب سفره های زیرزمینی و نشست زمین در دشت مشهد از جمله پیامدهای این وضعیت است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برای رسیدگی به وضعیت آب قرار است نخستین جلسه کار گروه بررسی وضع آب مشهد با حضور وزیر هر دو ماه یکبار در تهران برگزار شود که نخستین جلسه آن تا 10 روز دیگر برگزار می شود.
وی به طرحهای انتقال آب به مشهد نیز اشاره و بیان کرد: این طرحها ممکن است برای طراحان آن نان داشته باشد اما برای مشهد آب ندارد. می گوییم مشهد سال آینده آب ندارند بعد می خواهند از دریای عمان آب بیاورند، طرحی عاجل برای آب مشهد نیاز است نه پروژه های بزرگ و چندین ساله.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین گریزی به بودجه های فرهنگی در لایحه بودجه 98 زد و گفت: بودجه 100 میلیارد تومانی که با نظر آقای نوبخت برای فعالیتهای قرآنی تنظیم شده بود به 27 میلیارد رسیده که اگر مصوب شود در تخصیص به نظر نمی رسد به 10 میلیارد هم برسد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی از نگاه دست دوم به فرهنگ انتقاد و بیان کرد: بودجه در بخشی مسائل مربوط به فرهنگ دینی کم شده اما به بعضی بخشها مثل میراث فرهنگی افزوده شده است چرا که برخی می گویند هرجا مربوط به دولت بود دولت پولش را می دهد و دولت نسبت به آن چیزی که مربوط به بخشهای تحت نظر خودش نیست احساس مسئولیت نمی کند.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.