حامد قربانی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دلیل کمبود تعداد واحدهای فعال بسته بندی بسیاری از زعفران تولیدی این شهرستان به صورت خام و کلی به دیگر نقاط یا خارج کشور صادر و در برخی موارد به نام نقاط دیگر در بازار مصرف قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: به دنبال ثبت نظام آبیاری زعفران مبتنی بر قنات گناباد در سازمان خواروبار سازمان ملل متحد (فائو) امیدواریم تکمیل صنایع بسته بندی و فرآوری و برند سازی این محصول در رونق اقتصادی منطقه بیشتر نقش آفرین باشد.
وی با اشاره به رویکرد دولت دوازدهم و حمایت از سرمایه گذاران بخشهای مختلف به خصوص ایجاد واحدهای صنایع بسته بندی و فرآوری زعفران ابراز امیدواری کرد با ایجاد انگیزه در متقضایان شاهد توسعه کیفیت این محصول کشاورزی گناباد نیز باشیم.
قربانی گفت: زعفران تولیدی استان خراسان رضوی و به خصوص گناباد از کیفیت و اصالت ویژه برخوردار است و نقش اساسی در اقتصاد خانوارها ایفا می کند و ثبت نظام آبیاری زعفران مبتنی بر قنات این شهرستان در فائو مصداق روشن این امر است.
وی افزود: قناتها در طول تاریخ نقش مهمی در آبیاری محصولات کشاورزی و تامین آب این منطقه داشته اند و ثبت جهانی آبیاری گناباد نشان دهنده کیفیت بالای زعفران تولیدی این شهرستان است.
نظام زراعت و تولید زعفران گناباد مبتنی بر قنات به عنوان پنجاه و پنجمین نظام میراث کشاورزی مهم جهانی از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) طی چند روز گذشته به ثبت رسید.
ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی موسوم به (GIAHS) از سال 2002 میلادی به ابتکار سازمان فائو با هدف شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی آغاز شده است.
86 هزار هکتار از مجموع 105 هزار هکتار زمینهای کشت زعفران ایران مربوط به خراسان رضوی است در این میان گناباد با سه هزار و 500 هکتار مزرعه زعفران سالانه 12 تن محصول تولید می کند و نیمی از زمینهای زیر کشت این شهرستان به زعفران اختصاص دارد.
گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.