حسین اسماعیلیان روز پنجشنبه در حاشیه نشست کارگروه ملی شبکه توزیع آب در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 10 سال اخیر بین 30 تا 70 درصد نیاز آبی کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد از محل سد دوستی تامین شد اما امسال تاکنون این میزان فقط 21 درصد بوده است.
وی ادامه داد: منابع تامین آب کلانشهر مشهد تاکنون شامل 437 حلقه چاه، دو رشته قنات، یک دهنه چشمه و سدهای ارداک، طرق، کارده و دوستی بوده است. طبق سیاست وزارت نیرو باید امسال برنامه ریزی برای تامین آب شرب مورد نیاز مشهد بر اساس فرضیه حذف سد دوستی انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: وضعیت کنونی سد دوستی و ذخایر سایر سدهای خراسان رضوی در شرایط حداقلی قرار دارد. برای تامین نیاز آبی کلانشهر مشهد نشستهای مستمر با شرکت آب منطقه ای استان در حال برگزاری است و برنامه های کوتاه و میان مدت نیز تدوین شده اند.
وی افزود: حذف مصارف آب شرب برای آبیاری فضای سبز، حفر 57 حلقه چاه و اجاره چاههای کشاورزی که قابلیت وارد شدن در مدار بهره برداری آب شرب را دارند از جمله برنامه های اضطراری و کوتاه مدت هستند. مدیریت مصرف نیز از مهمرتین اولویتها برای عبور از شرایط تنش آبی است.
تداوم پدیده خشکسالی در سطح کشور موضوع تامین آب شهروندان را در کلانشهرها به عنوان یک چالش جدی مطرح کرده است. در این میان خراسان رضوی هجدهمین سال خشکسالی را سپری کرده و تابستان سال آتی 32 شهر آن با تنش آبی مواجه خواهند بود. این وضعیت کار تامین آب مشهد را با سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و 30 میلیون زائر و مسافر سالانه با چالش روبرو کرده است.
100 درصد جمعیت شهری مشهد زیر پوشش شبکه آب و 70 درصد زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند. نیاز آبی کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد پارسال 224.5 میلیون مترمکعب بود.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.