مدیرکل دفتر تشکلهای کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این مراسم مسئولیت اصلی سازمان تعاون روستایی را سازماندهی مشارکتهای مردمی در قالب تعاونیها و تشکلها ذکر و بیان کرد: نتیجه هماهنگی و ساماندهی در حوزه کشاورزی ایجاد ساز و کارهای مشارکت برای تمام بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاوری است.
عبدالرضا مسلمی هدف همایش سالانه مشارکت مردمی در توسعه روستایی را نیز هماهنگی و تبیین سیاستها اعلام و بیان کرد: در این همایش عملکرد سال گذشته استانها در این بخش بررسی، ماموریتها و وظایف بازگو و ایده های جدید عرضه می شود.
وی افزود: در بخش کشاورزی همه امور توسط مردم انجام می شود و از حدود 16 میلیون هکتار زمین در کشور بیش از 95 درصد مالکیت آن متعلق به مردم است که در قالب نظامهای مختلف بهره برداری در حال تولید محصول هستند.
مدیرکل دفتر تشکلهای کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: مشارکت در بخش کشاورزی صرفا به تولید محدود نمی شود بلکه تامین را نیز مورد نظر دارد. هماهنگی و ساماندهی که برای تشکلها کشاورزی و صنوف این مجموعه انجام می شود تاثیر بسزایی در پیشبرد امور و رفاه حال کشاورزان دارد.
وی گفت: بخش اعظم کار مشارکتی در حوزه شبکه های مختلف کشاورزی انجام می شود و سیاستهای خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در جهت تقویت فعالیت شبکه ها در دستور کار قرار گرفته است.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی شامل ۷۷.۲ درصد سهم دولت و ۲۲.۸ درصد سهم تعاونیهای روستایی و کشاورزی تأسیس شد. وظایف حاکمیتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قبال شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی شامل چهار حوزه سیاستگذاری، هدایتی، حمایتی و نظارتی است.
شبکه کنونی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران شامل 'دو هزار و ۸۵۳ شرکت تعاونی روستایی با ۳۳۱ اتحادیه استانی و شهرستانی و چهار میلیون و 435 هزار عضو، هزار و ۹۹۷شرکت تعاونی کشاورزی با ۱۰۲ اتحادیه استانی و شهرستانی و یک میلیون و 27 0زار و ۵۷۴ عضو، ۳۲۴ شرکت تعاونی زنان روستایی در سطح استانها و شهرستانها با 63 هزار و ۳۸۳ عضو، هزار و ۳۳۶ شرکت تعاونی تولید با ۵۹ اتحادیه استانی و شهرستانی و 371 هزار و ۶۶۴ عضو، ۱۲ اتحادیه ملی، ۴۹۲ اتحادیه استانی و شهرستانی، شش هزار و ۵۱۰ شرکت تعاونی، ۲۹ شرکت سهامی زراعی ثبت شده، ۳۸۷ نظام صنفی کشاورزی شهرستان و ۳۲ نظام صنفی کشاورزی استانی، 355 هزار عضو نظام صنفی و 160 هزار صدور پروانه فعالیت نظام صنفی، ۳۲۰ انجمن خبرگان کشاورزی در شهرستانها و ۳۲ کانون خبرگان کشاورزی در استانها، ۲۴۱ انجمن هماهنگی و حمایتی در شهرستانها و ۲۹ کانون هماهنگی و حمایتی در استانها و هزار و ۴۰۳ تشکل و انجمن تخصصی کشاورزی' است.
همایش ملی مشارکت مردمی در توسعه روستایی به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.