رضا تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد شامل 78 هزار حلقه لاستیک سایز 1224، 40 هزار حلقه لاستیک سایز 315 *80 *22.5 و 56 هزار حلقه لاستیک سایز 385*65*22.5 است.
وی ادامه داد: این در حالی است که نیاز 29 هزار دستگاه کامیون ناوگان حمل و نقل خراسان رضوی هر سال 183 هزار حلقه لاستیک می باشد لذا اختصاص یک جفت لاستیک به هر کامیون کفاف نیاز این ناوگان را نمی دهد.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران خراسان رضوی گفت: در بهترین شرایط هر یک دستگاه کامیون از ناوگان حمل و نقل سالان به چهار جفت لاستیک نیاز دارد.
وی افزود: عمده لاستیک خودروهای سنگین در کشور وارداتی است که مشمول ارز 4200 تومانی نیز شده اما با این حال امسال قیمت هر جفت لاستیک افزایش داشت. هم اینک قیمت هر جفت لاستیک وارداتی از چین با احتساب ارز 4200 تومانی به تناسب جنس و کیفیت آنها بین 34 میلیون تا 60 میلیون ریال از طریق تشکلهای مسئول بین ناوگان حمل و نقل توزیع می شود.
تیموری ادامه داد: اما در این میان لاستیک وارداتی در بازار آزاد به قیمت هر جفت 200 میلیون ریال به فروش می رسد که ساماندهی آن نیازمند نظارت بیشتر از سوی مسئولان است زیرا هم اینک ناوگان حمل و نقل خراسان رضوی به شدت با کمبود لاستیک مواجه است.

* پیگیری افزایش سهمیه لاستیک
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سهم استان از لاستیک توزیعی در کشور در حال پیگیری است و در انتظار حصول نتیجه در این خصوص هستیم.
علی غفوری مقدم افزود: کمیته ویژه توزیع لاستیک در سازمان صنعت تشکیل شده و روزانه ورودی لاستیک و نحوه توزیع آن را در خراسان رضوی رصد می کند. همچنین اخیرا چاره جویی برای رفع مشکل لاستیک یکی از برنامه های مداوم کمیسیون تنظیم بازار استان شده است.
وی ادامه داد: برای افزایش سهم خراسان رضوی از لاستیک توزیعی در کشور با ارز 4200 تومانی مکاتباتی از طریق مسئولان استان با امضا سرپرست استانداری با وزیر صنعت و معاون اول رئیس جمهوری انجام و نیاز واقعی استان به لاستیک اعلام شده است.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اخیرا هزار حلقه لاستیک افزون بر سهمیه استان دریافت شد و تلاش می شود تا سهم بیشتری از لاستیک توزیع شده در کشور به خراسان رضوی اختصاص یابد. در همین خصوص دو مجموعه توانمند برای واردات لاستیک به استان معرفی شده اند تا از طریق آنها بتوان نیاز ناوگان حمل و نقل را برطرف کرد.
وی افزود: از نیمه دوم تیر ماه گذشته که توزیع لاستیک خودروهای سنگین در خراسان رضوی شروع شد تاکنون 22 هزار حلقه لاستیک در اندازه های متفاوت توزیع شده است.
او ادامه داد: طبق تصمیمات کمیته توزیع لاستیک، سهم بخشهای مختلف مشخص شده که بر اساس آن 15 درصد از هر محموله وارده به خراسان رضوی در اختیار ناوگان حمل و نقل درون شهری قرار می گیرد و از طریق اداره کل دفتر امور شهری استانداری توزیع می شود.
وی گفت: سه درصد سهم لاستیک وارد به خراسان رضوی نیز در اختیار سازمان صنعت و معدن بوده که برای درخواستهای متفرقه در نظر گرفته شده است. 82 درصد باقیمانده نیز به ناوگان حمل و نقل برون شهری تعلق دارد که از طریق کانون انجمن رانندگان توزیع می شود. همچنین 20 درصد از 82 درصد لاستیک متعلق به ناوگان حمل و نقل برون شهری خراسان رضوی به خودروهای حمل سوخت اختصاص دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.