مصطفی اسدی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی افزود: پیش از این بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 میزان باسوادی در خراسان رضوی 96 درصد بود. پیش بینی می شود درصد باسوادی در این استان تا پایان امسال به 97.5 درصد برسد.
وی همچنین سهمیه تعیین شده امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش را برای جذب سوادآموز در خراسان رضوی 11 هزار و 845 نفر اعلام و بیان کرد: تاکنون 9 هزار و 9 نفر از این سهمیه معادل 76 درصد شناسایی و زیر پوشش آموزش سواد قرار گرفته اند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در چارچوب تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی هم اینک دو هزار و 700 نفر از اتباع خارجی در این استان زیر پوشش برنامه سوادآموزی قرار دارند.
وی همچنین به وجود 105 هزار فرد بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم اینک 100 مرکز یادگیری و یاددهی در این استان به سوادآموزان خدمات ارائه می دهند.
اسدی گفت: ورودی جمعیت بیسواد در خراسان رضوی گروه کودکان شش ساله و افراد لازم التعلیم هستند که به دلائل فرهنگی و مشکلات اقتصادی به مدرسه نمی روند و در سن 10 سالگی به عنوان گروه هدف قرار می گیرند. در صورتی که میزان باسوادی در پایه سال نخست مقطع ابتدایی 98.5 درصد در نظر گرفته شود و یا فرض وجود 100 هزار نوآموز ورودی به پایه اول ابتدایی، می توان چنین محاسبه کرد که سالانه حدود هزار و 500 فرد بیسواد در خراسان رضوی به جمعیت بیسوادان افزوده می شود.
وی به موضوع فاصله سوادآموزی میان زنان و مردان نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک میزان اختلاف باسوادی میان مردان و زنان در کشور 6.8 درصد و این رقم در خراسان رضوی با یک درصد کمتر 5.8 درصد است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در حالی که میزان باسوادی ساکنان شهرها در این استان به میزان 10.9 درصد بیشتر از جامعه روستایی می باشد همین شاخص در کشور 12.3 درصد است.
وی همچنین گفت: چهار هزار آموزش دهنده در خراسان رضوی مسئولیت آموزش سواد را به سوادآموزان بر عهده دارند که 90 درصدشان را بانوان تشکیل می دهند. امسال تنها دو هزار و 700 نفر از آموزش دهندگان در این استان موفق به شناسایی و آموزش سوادآموزان شده اند.
خراسان رضوی شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت و افزون بر یک میلیون و 200 هزار دانش آموز دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.