محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در پیامی به 'همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری' در مشهد افزود: مراتب خشنودی خود و وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را از توجه اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در این همایش به یکی از موضوعات اساسی سیاست خارجی کشور اعلام می دارم.
وی ادامه داد: امسال در نخستین روز سال نو رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد و در کنار حرم مطهر و مبارک حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) موضوعات راهبردی کشور را در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی با عموم مردم در میان گذاشتند. در حوزه سیاست خارجی معظم له عنایت ویژه ای به موضوع اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور داشته اند.
در ادامه پیام وزیر امور خارجه بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه 'وسعت سرزمین کشورما و همسایگی با آبهای بین المللی آزاد از فرصتهای این کشور است. ما از اینها بطور کامل استفاده نمی کنیم. یکی از دو حاشیه خلیج فارس متعلق به ماست. بخش عمده ای از دریای عمان متعلق به ماست. همسایگان متعدد، با 15 کشور همسایه هستیم و این یک امکان و یک ظرفیت بسیار مهم برای کشور ماست. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حساسی قرار گرفته است، نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیای مهم است' قرائت شد.
ظریف در ادامه پیام خود تاکید کرد: دقت و اهمیت بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان در سیاست خارجی فصل جدیدی را در توجه خاص به این موضوع هم در عرصه اجرا و هم درعرصه تحقیق و پژوهش گشوده است.
وی همچنین برگزاری 'همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری' را یکی از موارد مهم در مباحث علمی پژوهشی مربوط به آن دانست که نتایجش می تواند به اجرای بهتر سیاست خارجی در این عرصه کمک کند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: انتظار می رود این همایش و دیگر ابتکارات مشابه توسط دانشگاهها و اندیشکده های مختلف کشورمان بتواند مبانی و مفاهیم پایه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران را بهتر تبیین کند و راهکارهای مناسب را برای بسط و توسعه همکاریهای منطقه ای خصوصا با همسایگان پیشنهاد نماید.
وی همچنین از موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان(ایران شرقی) که ابتکار برگزاری این همایش مهم را داشته تقدیر کرد.
همایش 'تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری' به مدت یک روز در مشهد برپا شده است. این همایش دومین نشست با این عنوان است. نخستین آن اردیبهشت امسال به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی در تهران برگزار شده بود.
هدف از برگزاری این همایش تبیین مفهوم همسایگی به لحاظ نظری به عنوان یک مفهوم جدید در روابط بین الملل و ارائه تعریف لازم همگام با اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی اعلام شده است.
در نوبت بعد از ظهر همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری با محور پیاده سازی و تطبیق دهی مفاهیم نظری همسایگی با منطقه آسیای مرکزی و افغانستان، دو کمیته تخصصی جداگانه برگزار شود.
دکتر سیدرسول موسوی سفیر پیشین ایران در تاجیکستان و پژوهشگر ارشد موسسه پژوهشهای وزارت امور خارجه، دکتر علیرضا بیگدلی سفیر سابق ایران در ترکیه، عباس ارباب خالص رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور، دکتر محمدموسی هاشمی گلپایگانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان و دکتر محسن پاک آیین معاون بین الملل دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای
از جمله اساتید و پژوهشگران حاضر در این همایش هستند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.