به گزارش ایرنا از 216 مرکز اسقاط خودروهای فرسوده در کشور 16 مرکز دارای مجوز در استان خراسان رضوی فعالیت دارد. هنگامی که فعالیت این واحدها در این استان رونق داشت در هر یک از آنها حدود 30 تا 50 کارگر به صورت مستقیم مشغول کار بودند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای اسقاط، بازیافت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خراسان رضوی در تشریح فعالیت این انجمن نوپا که چند ماه بیشتر از ثبت آن نمی گذرد به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه سه هزار و 333 دستگاه خودرو در این استان اسقاط شده در حالی که این تعداد در مدت مشابه پارسال 10 هزار و 980 دستگاه بود.

* کاهش 70 درصدی فعالیت اسقاط خودرو
سید امیر احمدی افزود: به دلیل رکود در بازیافت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اسقاط کردن این خودروها در استان طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد کاهش یافته و هم اکنون نیمی از مراکز اسقاط خودرو در استان با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته و بقیه نیز فعالیت خاصی ندارند.
وی با اشاره به لغو طرح جایگزین کردن خودروهای فرسوده با نو در سال 1389 اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات دولتی خرید خودرو به ازای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز در سال 1393 لغو شد و عدم استقبال مردم از جایگزینی ناوگان حمل و نقل فرسوده با نو، موجب کم رونق تر شدن این حرفه در استان گردید.

* توقف طرحهای نوسازی خودرو
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای اسقاط، بازیافت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خراسان رضوی گفت: طرح جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده نیز اجرا نمی شود و رانندگان تاکسی هم تمایلی به اسقاط ناوگان فرسوده خود در ازای بهای اعلام شده ندارند.
وی به ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پیش از این بسیاری از وارد کنندگان می توانستند در ازای خارج از رده نمودن چهار خودرو سواری فرسوده یک خودرو خارجی را پلاک کنند اما با لغو واردات خودرو خارجی، مراکز اسقاط خودرو نیز دچار رکود شد.
احمدی به عدم اجرای قوانین و دستورالعملهای جایگزینی خودروهای فرسوده و طرحهای نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل اشاره کرد و اظهار داشت: تردد خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها و برهم زدن چهره و نمای مبلمان شهری دارد لذا پیشنهاد می شود با راه اندازی مجدد طرحهای نوسازی ناوگان های عمومی، دولتی و خصوصی و تعیین تکلیف خودروهای اسقاطی دپو شده در توقفگاههای شهرداریها از تردد این ناوگان آلوده کننده جلوگیری گردد.

* خودروهای فرسوده آلاینده تر هستند
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 70 درصد آلودگی هوای شهرها از جمله مشهد مربوط به منابع متحرک اعم ازخودروهای سواری، موتورسیکلت، ناوگان حمل و نقل عمومی سبک و سنگین می باشد.
محمد عرفانی با اشاره به قطعیت آلایندگی بیشتر خودروهای فرسوده نسبت به سایر خودروها افزود: برای بررسی میزان آلایندگی این خودروها قرارداد پژوهشی با دانشگاه شریف منعقد شده تا میزان آلایندگی خودرو های حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مینی بوس و تاکسی ها و خودروهای فرسوده بررسی شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نمی توان عدد خاصی برای میزان آلایندگی این ناوگان یا انواع فرسوده نسبت به سایر خودروها در مشهد اعلام کرد اما آنچه روشن است جلوگیری از تردد خودرو های فرسوده در کاهش آلایندگی هوای شهر موثر است.
وی گفت: تکالیف هر یک از دستگاههای مرتبط در این حوزه شامل تاکسیرانی و راهداری برای نوسازی و تعویض ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری مشخص است و پلیس نیز باید خودروهای آلاینده را فک پلاک کرده و برای نصب مجدد پلاک، رفع آلایندگی و نمره قبولی در معاینات فنی را ملاک قرار دهد.
عرفانی افزود: با وجود نوسان قیمتها، فرایند اسقاط و نوسازی خودروها برای مالکان مقرون به صرفه نیست و از طرفی خودروسازان نیز مانند سالهای گذشته خودرویی برای ارائه در طرحهای جایگزینی در اختیار ندارند.

* هزار خودرو اسقاطی در انبار شهرداری مشهد
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده ‌های کشاورزی شهرداری مشهد نیز گفت: شهرداری این شهر برای رفع سد معبر اقدام به جمع آوری خودروهای رها شده در سطح شهر می کند که در این راستا تاکنون حدود هزار دستگاه خودرو اسقاطی در انبار شهرداری نگهداری می شود.
بهروز کیانی افزود: بر اساس اعلام دادستانی جمع آوری خودروهای رها شده و اسقاطی در شهر توسط شهرداری متوقف شده و در صورت مشاهده اینگونه خودروها موضوع به اطلاع پلیس 110 می رسد و خودرو نیز به توقفگاه پلیس منتقل می گردد.
وی اظهار داشت: یک هزار خودرو اسقاطی در انبار شهرداری نیز پس از طی مراحل قانونی به مرور به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده سپرده می شود.

* نوسازی 1500 دستگاه ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز عمر ناوگان حمل و نقل مسافر و بار در خراسان رضوی را به ترتیب 12و 18.4 سال اعلام کرد و گفت: جوان بودن این ناوگان در افزایش بازده و کاهش تصادفات نقش بسیار دارد لذا نوسازی این ناوگان مورد توجه راهداری قرار دارد.
ابراهیم نصری افزود: طی هشت ماه گذشته 568 دستگاه خودرو سواری، باری و اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جاده ای و سال گذشته نیز 978 خودرو در این استان نوسازی شد.
وی اظهار داشت: در این راستا به صاحبان خودروهای فرسوده این ناوگان در ازای اسقاط و از رده خارج کردن خودرو و قیچی کردن پلاک، برای خرید خودرو جدید تسهیلات کم بهره داده می شود.

* خودروسازان عامل اصلی توقف نوسازی ناوگان
نصری گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ابتدا باید از خودروساز پیش فاکتور تهیه کنند و سپس مبلغ تسهیلات و آورده خریدار به حساب خودروساز واریز شود اما به دلیل عدم ارائه پیش فاکتور توسط نمایندگیهای فروش، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان متوقف شده است.
وی بزرگترین عامل عدم نوسازی این ناوگان را نبود خودرو عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل در نظر داریم راهکاری فراهم شود تا سهم آورده و تسهیلات به دارندگان خودرو های صفر کیلومتر یا یک سال کار کرده پرداخت شود که هم اکنون تعدادی از این خودروها خارج از شبکه حمل و نقل استان و در حد نو در بازار وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش نوسازی ناوگان در چند سال گذشته اظهار داشت: این رشد مربوط به امسال نیست بلکه به دلیل طولانی شدن رویه های طرح نوسازی ناوگان طی سالهای گذشته است و هم اکنون متقاضیان سالهای گذشته توانسته اند خودرو خود را اسقاط کرده و خودرو جدید تحویل بگیرند.
نصری گفت: اینک هیچ پیش فاکتوری به خریداران داده نمی شود و طرح یاد شده در عمل متوقف شده است که این امر طی سالهای آینده موجب افزایش میانگین عمر ناوگان جاده ای شده و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
3221/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.