هدف این همایش فرهنگی تبیین نقش حوزه و دانشگاه در زمینه حل آسیبهای اجتماعی و اقتصادی جامعه و همفکری و هم افزایی کارشناسانه دو نهاد عمده فرهنگی در زمینه حل برخی مشکلات مبتلابه جامعه عنوان شد.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در این همایش گفت: نقش حوزه و دانشگاه در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، تلاش برای نیل به اهداف والای رهبر کبیر انقلاب، دفاع مقدس و مقابله با توطئه های استکبار علیه نظام اسلامی انکار ناشدنی است. در طول چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه دوشادوش یکدیگر از آرمانهای انقلاب پاسداری کرده، شهید داده و از ایثار و جانفشانی در این راه دریغ نکرده اند.
حجت الاسلام دکتر غلامرضا رئیسیان افزود: در برهه حساس کنونی بیش از هر زمان دیگری همکاری علمی و کارشناسی حوزه و دانشگاه در راستای هم افزایی فکری برای حل مشکلات جامعه احساس می شود و باید راههای گسترش این همکاریها را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: گرچه در حوزه و دانشگاه گروهی هستند و بوده اند که همیشه ساز مخالف می زنند اما باید به اینها توجهی نداشته باشیم و از ظرفیت افراد و کارشناسان متعهد به اسلام و انقلاب حال از هر جناح و گروهی برای همفکری در راه حل مشکلات جامعه در این برهه حساس بهره گیریم.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دو نهاد حوزه و دانشگاه بدون شک در سیاستهای کلان فرهنگی و اجتماعی کشور تاثیرگذار هستند لذا زمان اقتضا می کند نشستهای بیشتری برای همفکری در راستای پیدا کردن راه حل به منظور مشکلات کشور با همدلی و هم سویی داشته باشند.
مدیر موسسه تبلیغی فصل الخطاب و استاد حوزه علمیه نیز در این همایش گفت: برای تمدن سازی اسلامی می بایست به سمت اجرای علوم اسلامی حرکت کنیم نه اینکه به سمت سازگاری علوم اسلامی با اصول دمکراسی غربی برویم.
حجت الاسلام صابر تولایی افزود: در زمینه اجرای اصول اجتماعی و فرهنگی در جامعه مبنا اسلام و اصول اسلامی است زیرا تمدن غربی به معنای آنچه که در غرب پیاده شده با قوانین اسلامی سازگاری ندارد.
وی ادامه داد: دین مبین اسلام در وضع قوانین برای شکوفایی جامعه مزایای بسیاری دارد و اگر می خواهیم از برخی قوانین غربی نیز استفاده کنیم باید بگونه ای باشد که شرایط احکام اسلامی برآن جاری شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز در این همایش بر ضرورت همکاری بیشتر حوزه و دانشگاه برای محتوابخشی اسلامی به اصول دمکراسی تاکید کرد.
دکتر جعفر کبیری افزود: می بایست علمای حوزه و دانشگاه فرصتها و تهدیدهایی را که از اتحاد حوزه و دانشگاه و عدم اتحاد این دو نهاد فرهنگی پیش می آید به خوبی بشناسند و آنها را تبیین کنند. جمهوری اسلامی نقطه پیوند اسلام با دمکراسی است و علمای این دو نهاد فرهنگی می توانند با همفکری بسیاری از اصول دمکراسی را محتوای اسلامی ببخشند و در این راستا به تشکیل تمدن اسلامی کمک کنند.
27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح 'روز وحدت حوزه و دانشگاه' نامگذاری شده است.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.