دبیر کانون هنرهای تجسمی و نایب دبیر انجمن علمی محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هدف این همایش آشنایی دانشجویان با المانهای هنری زیست محیطی و برجسته سازی مخاطرات زیست محیطی مبتلابه جامعه در اذهان دانشجویان است.
امیرعلی برومند افزود: از گذشته های دور حفظ محیط زیست و زندگی غیرمخرب انسانی در کنار سایر عوامل طبیعی، جانداران و طبیعت در هنرهای مختلف همچون نقاشی، خوشنویسی، شعر و داستان نویسی نمود عینی داشته و پیشینیان ما همانند ارزش زندگی خود برای همه عوامل دیگر طبیعت حق زیست قائل بوده اند.
وی ادامه داد: از نی خیزران خوشنویسی گرفته تا همه ابزارهای نقاشی و آنچه برای خلق آثار هنرهای تجسمی بکار می رفت برگرفته از هدیه طبیعت بود اما به میزانی که این ابزار تصنعی شد ما نیز با طبیعت پیرامون خود بیگانه شدیم و هم به خود و هم طبیعت آسیب زدیم.
او گفت: اکنون با توجه به تخریبهای فراوانی که در طول دهه ها از سر نامهربانی و بی توجهی به محیط زیست وارد شده است بار دیگر لزوم برگشت به فرهنگ غنی گذشتگان مبتنی بر زندگی در حالت احترام متقابل به همه عوامل خلقت خداوندی به شدت احساس می شود و در این زمینه نقش هنرهای تجسمی به دلیل نفوذ احساسی و عاشقانه در مخاطب بسیار پررنگ است.
یکی از نقاشان و خوشنویسان برجسته نیز در این همایش گفت: ایرانیان بر اساس سنن و تمدن غنی خود از گذشته های دور تاکنون در حفظ محیط زیست و همه عوامل طبیعی کوشا بوده اند که نمود آن در غار نگاره ها، آثار نقاشان و شعرا به خوبی پیداست و نمی توان ادب و هنر ایرانی را بدون نمود احترام به عوامل طبیعی و محیط زیست تجسم کرد.
رضا فردوسی نقش هنر را در بازگشت به دوره های پرافتخار ایرانیان در احترام به طبیعت و محیط زیست در زمان کنونی بسیار حساس و موثر توصیف و بیان کرد: در بخش ترویج هنر، عشق و احساس و علاقه است که عامل انجام کارهای بزرگ می شود و در این راه افراد بدون در نظر گرفتن منافع شخصی برای کل جامعه و هستی ایثار می کنند. موتور محرکه این حرکت بزرگ می توانند هنرمندان باشند کما اینکه از گذشته های دور در قالب اشعار، نقاشی و خوشنویسی از پس انجام این وظیفه به درستی بر آمده اند.
همچنین 13 اثر خوشنویسی استاد رضا فردوسی با مضمون لزوم حفظ طبیعت و محیط زیست در این همایش رونمایی و به نمایش گذاشته شد.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.