کارشناسان بر این باورند که نرخ آب در ایران ارزان است و برای اثبات این ادعا آمارهای مختلف ارائه می شود که سر راست ترین آنها بررسی قبض آب منزل و مقایسه آن با قبوض دیگر خدمات خدمات است. سرانگشتی ترین این مقایسه ها نشان می دهد نرخ تعرفه آب بسیار ارزانتر از نرخ تعرفه مکالمه با تلفن است.

* ارازنی آب خوشحال کننده است؟
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: نباید خوشحال باشیم که آب ارزان است زیرا این به منزله بلاست.
محمد علایی افزود: هم اکنون میزان رشد جمعیت مشهد را هیچ شهری ندارد و حتی جمعیت حاشیه نشین این شهر از جمعیت پنج استان کشور بیشتر می باشد که یکی از علتهای آن ارزانی آب در این خطه است.
وی ادامه داد: کشورهایی که توانسته اند جمعیت مراکز اصلی و پایتخت خود را کنترل کنند با اقتصاد موضوع را مدیریت کرده اند. در حاشیه مشهد روستایی با ساختمانهای هشت طبقه یا روستایی با حدود 12 هزار نفر جمعیت وجود دارد که روز به روز به تعداد جمعیت آن افزوده می شود و یکی از عوامل افزایش این جمعیت، اقتصاد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اینکه شرکت آب و فاضلاب مشهد برای هر مترمکعب آب در این شهر 'زیان، سوبسید یا یارانه' می دهد جای خوشحالی ندارد بلکه پیامش این است که مردم به مشهد مهاجرت کنند.
وی اظهار داشت: وقتی آب یارانه ای و ارزان توزیع می شود بخاطر قیمت اندک توسط مصرف کننده هدر می رود. عارضه دیگر آب یارانه ای این است که بخش خصوصی اشتیاقی برای سرمایه گذاری در بخش آب نخواهد داشت چون قیمت آب ناچیز است.
علایی افزود: یک متر مکعب آب در مشهد 4000 تومان تولید می شود در حالیکه این آب از سد دوستی منتقل می شود و هزینه استهلاک سرمایه در قیمت آن محاسبه نمی شود و در این صورت بخش خصوصی به سوی سرمایه گذاری در بخش آب نمی رود.
وی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای ساخت تصفیه خانه های مدرن را باید یا از اعتبارات دولتی و یا از مصرف کنندگان آب و بخش خصوصی تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: منابع دولتی که با کمبود شدید روبروست و فقط اعتبارات بخش خصوصی باقی می ماند که چون آب را با زیان و سوبسید توزیع می کنیم، بخش خصوصی نیز انگیزه ای برای ورود به این بخش ندارد.
وی افزود: یک سوی معادله در این موضوع دولت، مجلس و حاکمیت است و سوی دیگر آن شورای اسلامی شهر می باشد یعنی شرکت آبفای مشهد باید نظر شورای شهر مشهد را برای منطقی کردن قیمت آب تامین کند اما این شورا حاضر نیست هر قیمتی را تصویب کند چون برایش پیامدهای اجتماعی دارد و مجلس هم به همین دلیل حاضر نیست این کار را انجام دهد.
وی اظهار داشت: تلاش ما این است که مدلی طراحی کنیم که همه اعتبارات دولتی را برای اجرای طرحهای آب به استان بکشانیم همچنین در پی آن هستیم که بخش خصوصی را به اجرای طرحهای آب وارد نموده و شورای شهر را هم برای اصلاح و منطقی کردن قیمت آب قانع کنیم زیرا ادامه روند موجود موجب افزایش مهاجرت به حاشیه شهر مشهد می شود.

* قیمت آب و ملاحظات سیاسی
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم گفت: در زمینه منطقی کردن تعرفه های آب با شوراهای 73 شهر استان سر و کار داریم که در تعیین قیمت تعرفه آب مقداری سیاسی کاری می کنند و چون می خواهند سالهای بعد نیز از مردم رای بگیرند در این باره با ما همراه نیستند.
عباس مهری افزود: بر اساس تبصره سه قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری با شوراهای اسلامی در حال مذاکره و بررسی هستیم اما تعرفه ها خیلی جزئی اضافه می شود و وقتی برای تایید نهایی به تهران و وزارت نیرو فرستاده می شود آنها هم این مقدار را کاهش می دهند.
وی با تاکید بر اینکه این کار باید در بالادست و در خود دولت انجام شود اظهار داشت: نمی دانم چرا تمام اجناس به راحتی افزایش قیمت داده می شود اما برای قیمت آب خیلی حساس هستند که قیمت افزایش نیابد.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در صورت تداوم این وضعیت برای شبکه فاضلاب هم نخواهیم توانست کاری بکنیم و حتی شبکه های فعلی را هم به زور نگهداشته ایم لذا خواسته ما اصلاح و منطقی کردن تعرفه آب و به روز نگاه داشتن تاسیسات است.
طبق تبصره سه قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری به منظور بازسازی و توسعه تأسیسات آب شهرها و تکمیل طرحهای نیمه تمام فاضلاب ‌در هر استان، مدیر عامل آب و فاضلاب استان و شورای شهر به‌ عنوان پارلمان محلی این اجازه را یافته اند که با فرمولی که به‌صورت توافقی و سالانه است بر اساس میزانِ مصرف، مبلغی را به ‌عنوان تبصره سه به قبوض مشترکین اضافه کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این زمینه نظر متفاوت دارد و معتقد است 70 درصد شبکه فاضلاب شهر مشهد انجام شده در حالی که متوسط کشور در این زمینه حدود 45 درصد است و مشهد در اجرای شبکه فاضلاب به جز اصفهان از تمام کلانشهرهای کشور جلوتر است و پیشرفت پروژه فاضلاب مشهد از نظر جمع آوری از تهران جلوتر است که این امر به خاطر اجرای مصوبه تبصره سه همین قانون است.
حسین اسماعیلیان افزود: با همراهی شورای شهر مشهد در سال گذشته 320 کیلومتر شبکه فاضلاب از محل درآمدهای حاصل از تبصره سه در این شهر اجرا شد.
وی اظهار داشت: این در حالی است که اگر می خواستیم به اعتبار دولتی اکتفا کنیم اعتبار امسال فاضلاب شهر مشهد 80 میلیارد ریال است که با آن 10 کیلومتر شبکه فاضلاب را هم نمی توان ساخت.
1922/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.