محمدهادی ضیایی مهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واگنهای مسقف در پی رایزنی با راه آهنهای کشورهای منطقه تامین و وارد خراسان رضوی شده اند. تا تامین ناوگان مورد نیاز برای صادرکنندگان استان این رایزنیها ادامه خواهد داشت.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون به 200 واگن قطار برای صادرات بار رسوب کرده صادرکنندگان خراسانی در انبارها نیاز است.
کاظم شیردل افزود: با توجه به اینکه ناوگان ریلی ایران بر خلاف ناوگان ریلی کشورهای آسیای مرکزی مجوز ورود به شبکه ریلی کشورهای سی.آی.اس(کشورهای مشترک المنافع به جا مانده از شوروی سابق) را ندارد لذا اولویت اصلی باید بر اخذ مجوز ورود قطارهای ایرانی به شبکه ریلی آن کشورها باشد.
وی ادامه داد: نتیجه بخشی این رایزنیها نیازمند اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در سطوح بالا و بین المللی است.
این فعال اقتصادی همچنین گفت: واگنهایی که عمدتا به منظور صادرات کالا وارد خراسان رضوی می شوند تاریخ مصرف گذشته بوده و تنها می توانند با اخذ موافقت دوجانبه برای صادرات کالا به کشورهای ترکمنستان و ازبکستان مورد استفاده قرار گیرد.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: بخاطر عدم تطبیق استاندارد این واگنها با استاندارد راه آهنهای ممالک حوزه سی.آی.اس صادرات کالا به این شکل به کشورهایی مثل تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان ممکن نیست.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران که پیش از این عضو ناظر اتحادیه راه آهنهای کشورهای حوزه سی.آی.اس شده به دنبال اخذ عضویت وابسته در این گروه می باشد تا بتواند علاوه بر حق رای، با ثبت ناوگان ریلی خود در سامانه های حمل و نقل آن اتحادیه زمینه سیر واگنهای کشور را در منطقه فراهم کند.
حوزه کشورهای مشترک المنافع منطقه گسترده ای است که علاوه بر روسیه، آسیای صغیر و قفقاز، پنج کشور آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان همسایه شمالی خراسان رضوی را شامل می شود.
پارسال یک میلیون و 970 هزار تن کالا بوسیله 33 هزار و 85 دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.
مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن در دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود. مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.