علی فاطمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 6 هزار و 800 رشته قنات با طول 13 هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد که این آمار معادل 16.5 درصد کل قناتهای موجود در ایران است.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی سطح سفره های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل اکثر قناتها نیاز به بازسازی و مرمت دارند.
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اختصاص اعتبارات مرمت و بازسازی قناتها از سال 1376 در کشور آغاز و تاکنون 57 درصد قناتهای این استان مرمت و بازسازی شده اند اما همچنان نیازمند تخصیص اعتبار و توجه به این بخش هستیم.
وی افزود: مرمت و بازسازی 200 رشته قنات امسال در دستور کار است و تاکنون اقدامات لازم برای 126 رشته انجام شده و 70 میلیارد ریال اعتبارات ملی نیز در این زمینه پرداخت شده است.
فاطمی گفت: هنوز حدود 43 درصد قناتهای خراسان رضوی نیازمند بازسازی و مرمت هستند که درصد زیادی از این شمار به مرمت اضطراری نیاز دارند.
مجموع حجم آب قابل استحصالی از قناتها در استان خراسان رضوی 1.2 میلیارد مترمکعب است. کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیم، حفر چاه در حریم قناتها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات موجب کاهش آبدهی قناتها شده است. 1.2 میلیون هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.