قربان میرزایی روز پنجشنبه درنشست انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: باید توسط مجری طرح محدودیتهای پروژه مشخص و وظایف دستگاهها تعیین شود و مجری پروژه برنامه زمانبندی برای تکمیل آن را داشته باشد.
وی گفت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خیلی اهمیت دارد و پروژه های بزرگ باید در این مناسبت بهره برداری شوند که کتابخانه مرکزی مشهد از آن جمله است و هیچ عذری در این خصوص پذیرفتنی نیست. در استانی که این همه ظرفیتهای فرهنگی دارد نباید پروژه های این حوزه زمانبر باشد.

* هزار و 900 میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه های حاشیه شهر
سرپرست استانداری خراسان رضوی در ادامه از اختصاص هزار و 900 میلیون ریال اعتبار به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تجهیز کتابخانه های حاشیه شهر مشهد خبر و ادامه داد: اقدامات فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کاهش آسیبهای اجتماعی موثر است.
وی یکی از مشکلات جدی کشور را نهادینه نشدن فرهنگ کتابخوانی ذکر و بیان کرد: طبق آمارها سرانه مطالعه در ایران 12 دقیقه و در خراسان رضوی 16 دقیقه می باشد. برای افزایش این سرانه باید کار شود و تحقق آن نیازمند اقدامات فرهنگی بلندمدت است.
میرزایی افزود: تکریم فعالان حوزه کتاب و نشر نیز از وظایف دستگاه حاکمیتی است و به ارتقاء فرهنگ مطالع کمک می کند.
وی به برپایی اخیر نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد نیز اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه اقدامی قابل افتخار و رویداد فرهنگی خوب و ارزشمندی بود. اینگونه اقدامات می بایست در طول سال در حوزه کتاب و کتابخوانی ادامه داشته باشد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی ادامه داد: البته در نمایشگاههای بعدی باید سبد انتخاب کتاب را بازتر کرد تا جاذبه بیشتری برای جذب مخاطب داشته باشد.
شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: بازدیدهای هفتگی از پروژه کتابخانه مرکزی این شهر انجام می شود و پروژه هنوز جای کار دارد.
محمدرضا کلایی افزود: باید وظایف دستگاههای مختلف برای تکمیل سریعتر پروژه توسط متولی آن مشخص شود تا افتتاح پروژه به دهه فجر برسد.
وی در خصوص نمایشگاه کتاب مشهد نیز گفت: توجه بیش از حد به ناشران نباید منجر به نادیده گرفتن مخاطبان شود، مخاطب اصلی ما مردم هستند لذا باید سبد مخاطب پربارتر باشد و با حمایت از ناشران نباید سبد مخاطبان را محدود کرد.

* 49 روستا فاقد کتابخانه
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 9 شهر، 35 روستا با سه هزار تا پنج هزار نفر جمعیت و 14 روستای بالای پنج هزار نفر جمعیت در خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: کتابخانه مرکزی مشهد با تزریق بودجه به پیشرفت فیزیکی بیش از 95 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: طبق مصوبه انجمن کتابخانه های استان همه دستگاهها باید رابط خود را به عنوان نماینده کتابخوانی به این اداره کل معرفی کنند که تا کنون 39 دستگاه نماینده معرفی کرده اند.
مدیرکل نهاد کتابخانه هایی خراسان رضوی گفت: نشستهای کتابخوان در سطح شهرها باید به شکل فراگیر و موثر توسط شهرداری انجام شود.
پروژه کتابخانه مرکزی مشهد سال 1374 در مشهد کلنگ زنی و پس از گذشت 23 سال در دهه فجر امسال بهره برداری خواهد شد.
طبق استانداردهای جهانی به ازای هر 25 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد که این رقم در خراسان رضوی 31 هزار نفر است. 207 کتابخانه عمومی در این استان شش میلیون و 400 هزار نفری فعالیت دانرد.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.