به گزارش ایرنا محمد شریفی مقدم دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان پرستاری مشهد افزود: اختلاف در پرداختی های پزشکان و پرستاران حتی تا 100 برابر نیز رسیده است که این پدیده منحصر به فرد بوده و در هیچ جای دنیا چنین اختلافی معنا ندارد.
وی اظهار داشت: سلامت یک کار تیمی است و امروز دنیا به سویی رفته است که این روش مدیریت را قبول نمی کند لذا باید دانشجویان و جامعه پرستاری تحلیل، نقد، پرسشگری و روشنگری را برای تحقق مطالباتشان داشته باشند.
وی گفت: نقش گروههای پرستاری اعم از دانشجو و شاغلان پرستاری در مقابله با این تبعیض ها سنگین تر از سایر گروههای علوم پزشکی و پیراپزشکی است.
شریفی مقدم با بیان اینکه پرستاری باید جایگاه واقعی خود را در کشور به دست آورد، افزود: حوزه سلامت با بی توجهی به پرستاری نه تنها مشکلاتش حل نمی شود، بلکه مشکلاتش حادتر می شود و مردم و بیماران بیشتر از هر کس از این شرایط آسیب می بینند.
وی با بیان اینکه سلامت اولویت اول همه کشورها به شمار می رود، اظهار داشت: هر کشوری که نتواند خود را با استانداردهای جهانی در حوزه سلامت منطبق کند، در آینده دچار چالش و بحران خواهد شد .
دبیر کل خانه پرستار با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور گفت: در اروپا به ازای هزار نفر جمعیت 10 پرستار فعالیت دارد و این نسبت در ایران 1.5 به ازای هزار نفر جمعیت است.
وی نسبت پرستار به جمعیت در کشور ترکیه را 2.6 به ازای هزار نفر جمعیت عنوان کرد و افزود: این درحالی است که کشورهای عراق و سوریه با 1.8 و 2.9 پرستار به ازای هزار نفر جمعیت جایگاه بالاتر از کشور ما دارند.
وی اظهار داشت: هم اکنون 60 هزار دانشجو در گروههای پرستاری مشغول تحصیل هستند که این پشتوانه بزرگی برای جامعه پرستاری است و هر تحولی را امکان پذیر می سازد.
وی گفت: امروز جامعه پرستاری مفتخر به داشتن دانشجویانی فرهیخته، اهل تحقیق و نقد، جسور، شجاع، پرسشگر و مطالبه گر است.
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد نیز گفت: با تمام مشکلات میانگین اشتغالزایی در رشته پرستاری از رشته های غیر پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی بالاتر است.
دکتر سید رضا مظلوم افزود: دانشجویان و گروههای پرستاری اکنون امکان ادامه تحصیل در حدود 13 رشته را به طور مستقیم دارند و در سایر گروهها نیز امکان ادامه تحصیل پرستاران وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: امروز پرستاران فشارهای بسیار در حوزه بالینی را متحمل می شوند و این در حالی است که از نظر دریافتی و حقوق با مشکلات گوناگون درگیر می باشند.
وی با بیان اینکه پرستاران می توانند از موقعیت های مربوطه نظیر تاسیس مراکز مراقبتی و مشاوره ای استفاده لازم را ببرند، افزود: پرستاران نباید خود را محدود به کار کردن در بیمارستان های دولتی، خصوصی و یا خیریه کنند، چرا که با تاسیس چنین مراکزی در اشتغالزایی جامعه نیز قدم برداشته اند.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.