امیر عزیزی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش آموزشی 'دوام ثامن' طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهر مشهد را چهار گسل خطرناک و زلزله خیز احاطه کرده و بر اساس سوابق تاریخی آخرین زلزله مخرب این شهر حدود 300 سال قبل بوده است.
وی اظهار داشت: تاکنون به تامین زیر ساخت های ضد زلزله در مشهد توجه چندانی نشده و ساخت و ساز های غیر مجاز نیز توانایی ایستایی در مقابل زلزه را ندارند.
وی گفت: باید راه های مقابله با بحران را به شهروندان آموزش داد که هنگام بروز بحران، خود امدادی و دیگر امدادی کنند و شهرداری مشهد نیز به صورت جدی دنبال آموزش مردم در محلات مختلف برای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه و بحرانهای طبیعی است.
عزیزی افزود: شهرداری مشهد طرح 'دوام ثامن' را از سال 94 اجرایی کرده و تاکنون در محلات مختلف این کلانشهر هفت هزار و 200 نفر آموزش های خود امدادی و دیگر امدادی در زمان بحران را فراگرفته اند.
مسئول ایمنی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش با هدف ارتقای سطح اطلاعات همه اقشار جامعه به ویژه دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه برای آمادگی هنگام بروز بحرانهای مختلف مثل زلزله، سیل و آتش سوزی با همکاری شهرداری مشهد برگزار شده است.
مهدی کریمی افزود: ساختمانهای دانشگاه از نظر ساختاری در برابر زلزله مقاوم هستند اما در زمینه آماده سازی آنها برای زمانهای بروز بحران نواقصی وجود دارد که طی یک طرح مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته و در صدد رفع آنها هستیم.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال خروجی های اضطراری مشخص نشده که ممکن است در زمان بروز بحران ایجاد مشکل کند، مکانهای امن به عنوان جان پناه باید در دانشگاه تعریف شود، منابع کنترل آتش از قبیل آب و کپسول های آتش نشانی باید مورد بازبینی قرار گیرد و شرایطی فراهم شود که در زمان بروز بحران با کمترین خسارت مکانهای پر خطر تخلیه شده و افراد در مکانهای امن قرار بگیرند.
وی گفت: طرح مطالعاتی اجرای تغییرات برای آمادگی در برابر بحرانها تهیه شده که هم اکنون در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی در حال اجراست.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.