رئیس جشنواره در مراسم آغازین آن در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جشنواره امروز در ادامه برگزاری نخستین جشنواره فناوریهای آب که مورد استقبال حداکثری و بی سابقه مخترعان و نهادهای ذیربط قرار گرفت، این بار با موضوع آبهای نامتعارف برپا شده است.
نخستین جشنواره ملی فناوریهای آب با موضوع بهره ‌وری و بازچرخانی به همت دانشگاه فردوسی مشهد شهریور پارسال به مدت سه روز برگزار شده بود.
دکتر کامران داوری افزود: برگزاری دومین جشنواره ملی فناوریهای آب: آبهای نامتعارف(آبهای شور و پساب) به همت دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با تکیه ‌بر متخصصان، محققان، مخترعان، نخبگان علمی و متصدیان برجسته سراسر کشور تا فردا در سه بخش عمده علمی، فناوری و فرهنگی ادامه دارد.
وی اهداف پایه ای دومین جشنواره را با تمرکز بر محور آبهای نامتعارف 'گسترش روحیه نوآوری، شکوفایی، تتبع و فعالیتهای علمی و فناوری در حوزه آبهای شور و پساب، اثربخش کردن فعالیتهای نوآورانه و ارتقاء سطح و افزایش تعامل بین مراکز دولتی، بخش خصوصی و مراکز آموزشی و پژوهشی، شناسایی، معرفی و بسترسازی برای حمایت از نوآوران، ایجاد بستر تجاری‌ سازی طرحهای نوآورانه و فناوریهای نوین' برشمرد.
رئیس دومین جشنواره ملی فناوریهای آب ادامه داد: بخش علمی جشنواره شامل چهار قسمت همایشهای علمی، نشستهای تخصصی، کارگاههای تخصصی و بازدید علمی و بخش فناوری جشنواره نیز دارای چهار قسمت فن بازار و نمایشگاههای تخصصی، رویدادهای استارت آپی و جشنواره رویش است.
وی گفت: بخش فرهنگی جشنواره نیز دارای پنج قسمت نمایشگاه فرهنگی، هنری، نمایش، تورهای زیارتی و سیاحتی و ایده پردازی است.
همچنین همزمان با این جشنواره 'هشتمین نشست آسیایی G-WADI شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه ای زمینهای خشک' و کارگاههای بین المللی برای کارشناسان و مدیران آب منطقه ای کل کشور با موضوع 'سازگاری با کم آبی و ارتباط شهرها و حوضه آبریز' برپا شده است.
دکتر داوری افزود: 52 دستگاه، ارگان و شرکت دولتی، سازمان مردم نهاد و سازمان بین المللی در برگزاری این جشنواره دانشگاه فردوسی مشهد را یاری می کنند.
وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه جشنواره 56 مخترع در 10 زمینۀ علمی مرتبط با آب از چهار استان، 47 شرکت دانش بنیان از 13 استان، شش شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی حضور یافته اند.
او گفت: جشنواره ملی فناوریهای آب تحت نظر 'جشنواره‏ های رویش بنیاد ملی نخبگان' برگزار شده و پس از داوری تعداد شش اختراع به عنوان سطح 3 بنیاد انتخاب و افراد برگزیده ضمن دریافت جایزه نقدی از بنیاد ملی نخبگان، جهت سیر فرآیند توانمندسازی به پارک فناوری پردیس معرفی شدند.
داوری افزود: همچنین فهرستی کامل از مخترعان، شرکتهای فناور و دانش بنیان در اختیار ارگانهای متقاضی قرار گرفت تا برای ادامه همکاری با آنها اقدام شود.
بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در این استان 140 میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن 110 میلیون مترمکعب است. همچنین 27 درصد آب تولیدی در خراسان رضوی به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبکه آبرسانی به هدر می رود.
'برداشت بی رویه منابع آبهای زیرزمینی، عدم تغذیه مناسب دشتها، کاهش بارندگی، گرم شدن زمین و کاهش ضریب نفوذپذیری خاک' در خراسان رضوی نیز سبب نشست زمین در دشتهای استان شده است. هم اکنون از 37 دشت در خراسان رضوی 34 دشت شرایط وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارند.
همچنین خراسان رضوی 29 سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان دارد که هم اینک 85 درصد ظرفیت آنها خالی از آب است و فقط 15 درصدش آب دارد.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.