بازی در روند رشد کودکان ضروری است و مهمترین فعالیت آنان به شمار می رود زیرا به بهزیستی روانشناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودکان کمک می کند.
بازی و فعالیت بدنی کودکان در فرآیند رشد آنان تاثیرگذار بوده و فرصت ایده آلی است تا والدین با فرزندان خود تعامل داشته باشند.
اما گاهی این حق طبیعی توسط عوامل و پدیده هایی مانند جنگ، خشونت، فقر، کودکان کار و امثال آن به چالش کشیده می شود و در این میان کودکانی نیز هستند که معلولند و سهمشان از بازی صفر است و امکانات و تجهیزات در نظر گرفته شده برای آنان در بوستان ها، زمین های بازی و شهرهای بازی در حد ناچیز می باشد.
کودکانی که از معلولیت های جزئی، متوسط و شدید برخوردارند با هر معلولیتی فضایی برای بازی و تفریح در هوای شهر و در کنار دیگر کودکان همنوع خود ندارند، گویی آنان به معنای واقعی دیده نمی شوند.
کودک با استعداد ذاتی و میل مفرط به یادگیری موارد جدید از طریق کشف، تقلید و پیروی به دنیا می ‌آید.
کودکان از طریق بازی، مواردی را در باره خود و دنیای اطرافشان یاد می‌ گیرند اما گویی کودکان معلول از همه این ضرورت ها بی بهره اند زیرا دوران کودکی آنان در مسیر مراجعه به دکتر، بیمارستان یا در منزل سپری می شود و به دلیل نبودن فضاهای طراحی شده ویژه از بازی در جمع سایر کودکان و حضور در مراکز تفریحی محرومند.

* وجود سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور
به گفته رئیس سازمان بهزیستی سالانه 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در کشور زاده می شود که می توان با توسعه آزمایشها و مشاوره های ژنتیک به میزان قابل توجهی از این تعداد کاست.

*کودکان بیشترین معلولان زیر پوشش
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه با بیان اینکه شمار کودکان معلول زیر پوشش بیشتر از سایر معلولان است گفت: هم اکنون 114 هزار و 71 معلول در خراسان رضوی دارای پرونده و زیر پوشش بهزیستی هستند که بیش ار 20 هزار نفر آنان کمتر از 18 سال داشته و کودک محسوب می شوند.
حمیدرضا پوریوسف افزود: از 20 هزار و 94 معلول زیرپوشش کمتر از 18 سال 4930 کودک تا 6 سال، 7672 کودک هفت تا 12سال و 8165 کودک 13 تا 18 سال دارند.
وی اظهار داشت: رسیدگی به نیازها و حقوق این گروه از اهمیت بسیار برخوردار است و بهزیستی تنها در ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی این قشر فعالیت دارد اما سایر دستگاه ها و مجموعه ها نیز باید برای خدمت به این قشر مظلوم همت گمارند.

* کودکی فراموش شده
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: موضوع کودکان معلول ،خواسته ها و نیازهایشان از جمله مواردی است که مورد کم توجهی قرار گرفته است.
دکتر مسعود فیروزی افزود: کودکی کودکان معلول تحت الشعاع معلولیتشان قرار گرفته و هزینه هایی که باید صرف کودکی و شادی آنها شود، صرف درمان و توانبخشی آنها می شود.
وی اظهارداشت: والدین این کودکان نیز از خستگی روحی و جسمی فراوان و فشارهای اقتصادی و اجتماعی متعدد رنج می برند و گویی دیگر توان و انرژی برای بردن کودکان به بوستان ها و فضاهای سبز و طبیعی برایشان باقی نمی ماند.
وی گفت: اگر والدین هم بخواهند کودک معلولشان را به مکان تفریحی ببرند، سوال این است که به کجا ببرند؟ و اینکه کدام بوستان یا زمین بازی برای کودک معلول آنها مهیا و تدارک دیده شده است؟
فیروزی افزود: کودک اوتیستیک که دچار بیش حسی است چگونه می تواند در شلوغی و همهمه شهربازی دوام آورد و به بازی بپردازد؟ زیرا این گروه کودکان به مکان آرام و به دور از نور فراوان و صدای بلند نیازمندند.
وی اظهار داشت: در این میان روشنگری رسانه ها و مطالبه گری آنان برای احقاق حقوق کودکان معلول ضروری است.

* ظلم مضاعف
فیروزی با بیان اینکه هر کودکی در دوران کوتاه کودکی نیاز به بازی و فراگیری بسیاری از توانمندی ها در عرصه بازی با همسالان خود دارد گفت: کودکان معلول اگر از نظر جسمی و حتی ذهنی دچار ناتوانی هستند به همین دلیل از نظر برقراری ارتباط با همسالان، کسب توانمندی هایی که در بازی محقق می شود و بسیاری از زمینه های استعدادیابی از دیگر کودکان عقب نگه داشته می شوند.
وی افزود: نیازهای این کودکان صرفا در حوزه توانبخشی و درمان مورد توجه است و در سایر زمینه ها بخصوص تفریحی و شادی کاملا نادیده گرفته می شود.
وی اظهار داشت: در حوزه معلولیت، ظلم های مضاعف به کودکان معلول روا می شود زیرا کودکی، بازی ها و جست و خیزهای آنان تحت تاثیر معلولیت آنها قرار می گیرد.
فیروزی گفت: محدودیت و موانع برای کودکی کردن این کودکان در جامعه بسیار زیاد است زیرا نه مردم شناخت و آگاهی کامل از نحوه مواجهه با آنها دارند و نه مسئولان فضای لازم و امکانات مناسب را برای بازی و جست و خیز این کودکان فراهم کرده اند.

* جای خالی کودکان معلول در فضاهای شهری و زمین های بازی
رئیس نظارت بر بوستان های مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای بازی و فضاسازی مورد نیاز کودکان معلول در بوستان ها و زمین های بازی مشهد اقدام مشخص و قابل بیان انجام نشده است.
مهدی یعقوبی با بیان اینکه در برنامه های توسعه ای و اصلاحی این فضاها توجه به خواسته ها و نیازهای کودکان معلول مد نظر قرار گرفته است، افزود: تا کنون اقدامات مشخص و قابل بیان برای کودکان معلول انجام نشده اما برای سایر معلولان اقدامات متعدد صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه امسال حدود چهار میلیارد ریال برای بهسازی و مناسب سازی بوستان ها و سرویس های بهداشتی برای معلولان هزینه شده است، اظهار داشت: رعایت ضوابط مناسب سازی محیط برای معلولان از دو سال پیش مورد توجه پروژه های اصلاحی و نوساز شهری قرار گرفته است.
وی گفت: حدود 200 زمین بازی کودکان در کلانشهر مشهد وجود دارد که هیچیک از آنها ویژه کودکان معلول نیست.
یعقوبی افزود: در 603 بوستان مشهد نیز که 25 بوستان شهری و بقیه محله ای هستند اقدام خاصی برای حضور و بازی کودکان معلول انجام نشده و صرفا اقداماتی برای تسهیل حضور معلولان انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: با اعلام استانداردهای ساخت وسایل بازی برای کودکان معلول می توان برنامه های مورد نظر شهرداری مشهد در این زمینه را اجرا کرد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.