رضا نوروز زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 234 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای خراسان رضوی جمع شده و با وجود بارش های خوب پاییزی 85 درصد ظرفیت ذخایر این سدها خالی است.
وی اظهار داشت: در مدت مشابه سال زراعی گذشته 25 درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی آب داشت و 75 درصد خالی بود.
وی گفت: کاهش ذخایر برف طی دهه های گذشته، کاهش بارندگی، تغییر نوع بارش و افزایش حرارت از عوامل تاثیرگذار بر کاهش روان آبها و آبهای سطحی در خراسان رضوی به شمار می رود.
نوروز زاده، توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری خراسان رضوی را در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: یک میلیارد و 211 میلیون مترمکعب از این مقدار مربوط به سد مشترک ایران و ترکمنستان به نام 'سد دوستی' است.
وی اظهار داشت: آب برخی سدهای کوچک در خراسان رضوی بر اثر بارندگی های اخیر افزایش یافته بطوریکه سدهای یام و کمایستان شهرستان جغتای در مجموع به ظرفیت 2.7 میلیون متر مکعب در حال سرریز شدن است.
وی گفت: در پی بارندگی های ابتدای آذر ماه امسال 700 هزار متر مکعب آب به سدهای طرق، کارده و ارداک که در تامین آب مشهد نقش موثر دارند، وارد شده است.
خراسان رضوی دارای 32 سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.