نیاز روزافزون به افزایش زیرساخت ها، بازسازی و ترمیم زیرساخت های مستهلک و بافت های فرسوده و ساخت پروژه های جدید موجب شده است شاهد افزایش چشمگیر ساخت پروژه های بزرگ در مشهد به ویژه در منطقه ثامن باشیم، پروژه هایی که ساخت آنها بیش از پروژه های کوچک نیازمند نظارت فنی، حضور مهندسان ناظر توانمند و با مهارت و توجه جدی نسبت به رعایت قوانین و استاندارهای مهندسی است.
روند ساخت و سازها در بافت فرسوده منطقه ثامن به گونه ای است که اجرای مقررات ملی ساختمان در این منطقه با ابهام روبروست و این وضعیت مورد تائید سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیست.
طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن از حدود 26 سال پیش در محدوده ای به وسعت 310 هکتار آغاز شده و هم اکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هم اکنون 14 هزار نفر در این منطقه سکونت دارند ولی در طرح بازسازی این منطقه سکونت 51 هزار نفر پیش بینی شده است.
به گفته شهردار منطقه ثامن مشهد تاکنون بیش از 73 هزار میلیارد ریال برای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در این منطقه هزینه شده که 29 هزار میلیارد ریال آن هزینه پروژه های عمومی طرح نوسازی بافت فرسوده بوده است.
وی افزود: تاکنون 53 پروژه انتفاعی دراین بافت اجرا شده و 30 هزار میلیارد ریال پروژه دیگر نیز باید در این منطقه اجرا شود.

* براساس تفاهم نامه عمل می کنیم
سخنگوی شهرداری منطقه ثامن مشهد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: برای انتخاب مهندس ناظر پروژه های این منطقه که اغلب بیش از سه هزار متر مربع هستند هماهنگی با سازمان نظام مهندسی انجام نمی شود.
مهدی زمانی خلیل آباد افزود: در این زمینه مهندسان دارای مجوز و تائیدیه سازمان نظام مهندسی به ما معرفی شده یا مراجعه می کنند و در باره واگذاری پروژه به آنها تصمیم گیری می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که در سال 1391 میان شهردار وقت منطقه ثامن، معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، رئیس سازمان نظام مهندسی و شهردار مشهد به امضا رسیده، تمام مسائل اجرایی و فنی پروژه های بیش از سه هزار متر منطقه ثامن به شهرداری این منطقه تفویض اختیار شده است.
وی گفت: براین اساس تایید مهندسان ناظر 99 درصد پروژه های این منطقه به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده نمی شود و با توجه به تاییدیه کلی صادر شده برای مهندسان از سوی این سازمان، تصمیم گیری لازم در این زمینه در شهرداری منطقه انجام می شود.
زمانی افزود: مهندسانی که تاییدیه نظام مهندسی را دارند دوباره برای تایید به عنوان مهندس پروژه این منطقه به سازمان نظام مهندسی معرفی نمی شوند و تاییدیه مجدد برای آنان دریافت نمی گردد.
وی اظهار داشت: در این زمینه عدم اجرای قانون و مقررات ملی ساختمان مطرح نیست و این روند بیش از 6 سال است که اجرا می شود.

* تفاهم نامه لغو شده است
معاون فنی و تشکلهای حرفه ای سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تفاهم نامه مزبور به دلیل برخی حواشی و مشکلات، لغو شده و سال گذشته تمدید نشد.
فرامرز ذوقی افزود: البته محور اصلی تفاهم نامه مزبور نیز این بود که شهرداری منطقه ثامن می تواند راسا اجرای پروژه را به افراد معتبر و مورد تایید خود واگذار کند و در این واگذاری مفاد و مسئولان قانونی در پروژه نیز پیش بینی شده بوده و عدم معرفی مهندسان مجری و ناظر پروژه به سازمان نظام مهندسی مطرح نشده بود.
وی اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر شده بود کارفرما خودش اقدام به معرفی مهندسان نماید ولی مراحل اداری و قانونی تایید مهندسان باید طی می شد.

* شهرداری ثامن به قانون احترام بگذارد
ذوقی گفت: امیدواریم شهرداری منطقه ثامن به ضوابط و مقررات ملی ساختمان احترام بگذارد و تمام پروژه های کوچک و بزرگ با هر مشخصاتی را طبق قانون به سازمان نظام مهندسی ارجاع دهد.
وی افزود: برای تایید مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی هیچ استثنایی وجود ندارد و شهرداری منطقه ثامن در این زمینه نباید بی قانونی کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون سازمان نظام مهندسی در جریان اجرای پروژه هایی در منطقه ثامن قرار می گیرد که شهرداری این منطقه آن را ارجاع دهد و در غیر این صورت هیچ اطلاعی از ساخت، مهندسان مشاور، مجری و ناظر پروژه در این منطقه ندارد.
ذوقی گفت: شهرداری ثامن مکلف است قانون نظام مهندسی را رعایت کند و در این زمینه اهمیت ویژه ای قائل شود.
وی افزود: نظارت مضاعف سازمان نظام مهندسی بر ساخت و ساز پروژه های مختلف و مطلع بودن از مهندسان هر پروژه قانونی است که باید تحت هر شرایطی رعایت شود و حتی برای این موضوع حق الزحمه هم برای سازمان نظام مهندسی در نظر گرفته شده که باید از سوی کارفرما پرداخت گردد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.