دکتر کامران داوری روز سه شنبه در نشست خبری پیرامون برپایی دومین جشنواره ملی فناوریهای آب در مشهد، راه حل اساسی این معضل را ایجاد تعادل میان مصرف آب با حجم منابع موجود ذکر و بیان کرد: این مهم به معنای کاهش مصرف آب است.
وی افزود: بر این اساس می بایست کاهش 40 درصدی در حجم کنونی مصرف آب از منابع آبی در خراسان رضوی عملی گردد تا تعادل لازم میان میزان مصرف با ظرفیت منابع موجود آب حاصل شود.
رئیس جشنواره ملی فناوریهای آب ادامه داد: میزان مصرف منابع آبی خراسان رضوی باید پایین بیاید و یا منابع آب جدیدی پیدا شود اما از آنجا که ممکن است این مهم زمانبر باشد، تمرکز بر فناوریهای آب از جمله فناوری بازچرخانی آن در دستور کار قرار گرفته است. به همین خاطر پارسال نخستین جشنواره فناوریهای آب به منظور شتاب بخشیدن به روند حل مشکلات این حوزه در مشهد برگزار شد.
وی اهداف سه گانه این امر را 'ممانعت از انتقال آلودگی به منابع آب محدود کنونی، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب تا حد ممکن و کاهش مصرف آب با استفاده از راههای جدید' اعلام و بیان کرد: در چارچوب این جشنواره سه اقدام موازی شامل 'فعالیت فرهنگی با کمک شهرداری مشهد، فعالیتهای فناورانه که اصل نمایشگاه در همین راستا برگزار می شود و نیز برپایی فن بازار، استارتاپ و جشنواره رویش برای تقدیر از مخترعان و مبتکران توسط معاونت علمی ریاست جمهوری' صورت می گیرد.
داوری گفت: برپایی نشستهای علمی بخش دیگری از جشنواره ملی فناوری آب است که در آن بر مسائل جاری و روز کشور و خراسان رضوی در حوزه آب تمرکز می شود. بر این اساس شش نشست برنامه ریزی شده است.
'دومین جشنواره ملی فناوریهای آب، آبهای نامتعارف(شور و پساب) با تاکید بر سازگاری با کم آبی' روزهای 19 و 20 آذر ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
همزمان با این جشنواره همچنین هشتمین نشست آسیایی G-WADI(شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه ای زمینهای خشک) و کارگاههای بین المللی برای کارشناسان و مدیران آب منطقه ای کل کشور با موضوع 'سازگاری با کم آبی و ارتباط شهرها و حوضه آبریز' برپا خواهند شد. دومین جشنواره ملی فناوریهای آب به همت دانشگاه فردوسی مشهد با کمک معاونت علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری، استانداری خراسان رضوی و بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود.
بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در این استان 140 میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن 110 میلیون مترمکعب است. 27 درصد آب تولیدی در خراسان رضوی به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبکه آبرسانی به هدر می رود.
'برداشت بی رویه منابع آبهای زیرزمینی، عدم تغذیه مناسب دشتها، کاهش بارندگی، گرم شدن زمین و کاهش ضریب نفوذپذیری خاک' در خراسان رضوی نیز سبب نشست زمین در دشتهای استان شده است. هم اکنون از 37 دشت در خراسان رضوی 34 دشت شرایط وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارند.
همچنین خراسان رضوی 29 سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان دارد که هم اینک 85 درصد ظرفیت آنها خالی از آب است و فقط 15 درصدش آب دارد. 1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.